ISBAR — Strukturoitu ja systemaattinen raportointimenetelmä : Osastotunti raportointimenetelmän käytöstä potilasraportoinnissa terveysaseman hoitohenkilökunnalle
Nurminen, Marianne (2019)
Nurminen, Marianne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902132308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902132308
Tiivistelmä
Kommunikaatio-ongelmat myötävaikuttavat noin 70 prosenttiin terveydenhuollon haittatapahtumista. Isoimmat riskitekijät tiedonkulussa toteutuvat, kun tietoa pitäisi siirtää organisaatioiden välillä tai hoitoyksiköstä toiseen. Tiedonkulun ongelmien taustalla aina on jokin syy.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön aihe tuli työelämätaholta, jonka toive oli saada hoitohenkilökunnalle perehdytys ISBAR-raportointimenetelmästä.
Työn tarkoituksena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida osastotunti ISBAR-potilasraportointimenetelmästä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää hoitohenkilökunnan ISBAR-potilasraportointitietämystä ja -osaamista.
ISBAR on strukturoitu ja systemaattinen raportointimenetelmä, jonka avulla informaatio voidaan järjestää selkeään ja tiiviiseen muotoon. Tämä varmistaa potilaan tärkeiden tietojen sekä huomioitavien asioiden siirtymisen eri kommunikaatio tilanteissa. ISBAR pyrkii karsimaan hoitohenkilökunnan inhimillisten erehdysten sekä unohdusten määrää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan potilasraportoinnin merkitystä potilasturvallisuuteen ja hoitotyöhön. ISBAR-menetelmän osalta perehdyttiin jo tutkittuun tietoon ja asiantuntija-artikkeleihin. Osastotunti rakennettiin teoriaosuudessa löydetyn ja kerätyn lähdemateriaalin pohjalta. Osastotunnin lopuksi osallistujat täyttivät palautekyselyn, jonka pohjalta pystyttiin arvioimaan tunnin onnistuminen tavoitteessa.
Palautekyselyn tuloksista nousi esiin, että ISBAR-käsitteenä oli tuntemattomampi, mutta raportointimenetelmänä kuitenkin jossain määrin käytetty. Potilascase-harjoitteet koettiin melko käytännönläheisiksi ja tukevan ISBAR-menetelmän oppimista. ISBAR on tunnetumpi ja käytetympi erikoissairaanhoidossa, joten olisi tärkeää osallistuttaa perusterveydenhuolto ja sen moniammatillinen ympäristö. Tulevaisuudessa menetelmän lisääminen hoitotyön perusopetukseen on perusteltua, jos tutkimuksissa todetaan menetelmän hyödyt potilasturvallisuuteen.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön aihe tuli työelämätaholta, jonka toive oli saada hoitohenkilökunnalle perehdytys ISBAR-raportointimenetelmästä.
Työn tarkoituksena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida osastotunti ISBAR-potilasraportointimenetelmästä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää hoitohenkilökunnan ISBAR-potilasraportointitietämystä ja -osaamista.
ISBAR on strukturoitu ja systemaattinen raportointimenetelmä, jonka avulla informaatio voidaan järjestää selkeään ja tiiviiseen muotoon. Tämä varmistaa potilaan tärkeiden tietojen sekä huomioitavien asioiden siirtymisen eri kommunikaatio tilanteissa. ISBAR pyrkii karsimaan hoitohenkilökunnan inhimillisten erehdysten sekä unohdusten määrää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan potilasraportoinnin merkitystä potilasturvallisuuteen ja hoitotyöhön. ISBAR-menetelmän osalta perehdyttiin jo tutkittuun tietoon ja asiantuntija-artikkeleihin. Osastotunti rakennettiin teoriaosuudessa löydetyn ja kerätyn lähdemateriaalin pohjalta. Osastotunnin lopuksi osallistujat täyttivät palautekyselyn, jonka pohjalta pystyttiin arvioimaan tunnin onnistuminen tavoitteessa.
Palautekyselyn tuloksista nousi esiin, että ISBAR-käsitteenä oli tuntemattomampi, mutta raportointimenetelmänä kuitenkin jossain määrin käytetty. Potilascase-harjoitteet koettiin melko käytännönläheisiksi ja tukevan ISBAR-menetelmän oppimista. ISBAR on tunnetumpi ja käytetympi erikoissairaanhoidossa, joten olisi tärkeää osallistuttaa perusterveydenhuolto ja sen moniammatillinen ympäristö. Tulevaisuudessa menetelmän lisääminen hoitotyön perusopetukseen on perusteltua, jos tutkimuksissa todetaan menetelmän hyödyt potilasturvallisuuteen.