Ekologisuus ja kestävä kehitys Suomen tapahtumissa 2021 Case: Factor Nova Oy
Kivistö, Linda (2019)
Kivistö, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902132279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902132279
Tiivistelmä
Työn tavoite oli tutkia, miten tapahtumayritys Factor Nova Oy:n asiakasyritysten ja alihankkijoiden mielestä ekologisuus ja kestävä kehitys näkyvät tulevissa Factor Novan Suomessa järjestämissä tapahtumissa seuraavan 2 vuoden aikana. Työn tarkoitus oli tuottaa Factor Novalle tarvittavaa tietoa aiheesta, jotta he voivat kehittää prosessejaan ja ratkaisujaan entistä ekologisemmiksi ja kestävimmiksi – ja näin ollen asiakkaiden toiveita paremmin vastaaviksi ja kilpailukykyisemmiksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kestävää kehitystä, vastuullista yritystoimintaa, ilmastonmuutosta, kulutustrendejä, sekä tapahtumien ympäristövaikutusta ja kestävyyden mittaamista sen eri osa-alueilla. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin teema- ja lomakehaastattelun välimuotoa. Haastatteluun valittiin 3 Factor Novan asiakasyrityksen edustajaa, ja 3 alihankkijayrityksen yhteistyökumppania. Kaikki haastateltavat toimivat eri aloilla mahdollisimman monipuolisten haastatteluvastauksien saamiseksi. Saatu aineisto käsiteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Haastatteluilla saatiin tietoa Factor Novan asiakasyritysten ja alihankkijoiden mielipiteistä ekologiseen ja kestävän kehityksen mukaiseen tapahtumatuotantoon liittyen. Keskeisimpiä tuloksia olivat asiakkaiden ja alihankkijoiden kiinnostus ekologisia ja kestäviä tapahtumia kohtaan, ja kiinnostus niiden kehittämiseen. Haastatteluissa ilmeni myös muutamia tapahtuma-alalle tyypillisiä piirteitä, jotka hankaloittavat ekologisten ja kestävien tapahtumien toteutusta. Näitä olivat esimerkiksi alan kiireisyys.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kestävää kehitystä, vastuullista yritystoimintaa, ilmastonmuutosta, kulutustrendejä, sekä tapahtumien ympäristövaikutusta ja kestävyyden mittaamista sen eri osa-alueilla. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin teema- ja lomakehaastattelun välimuotoa. Haastatteluun valittiin 3 Factor Novan asiakasyrityksen edustajaa, ja 3 alihankkijayrityksen yhteistyökumppania. Kaikki haastateltavat toimivat eri aloilla mahdollisimman monipuolisten haastatteluvastauksien saamiseksi. Saatu aineisto käsiteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Haastatteluilla saatiin tietoa Factor Novan asiakasyritysten ja alihankkijoiden mielipiteistä ekologiseen ja kestävän kehityksen mukaiseen tapahtumatuotantoon liittyen. Keskeisimpiä tuloksia olivat asiakkaiden ja alihankkijoiden kiinnostus ekologisia ja kestäviä tapahtumia kohtaan, ja kiinnostus niiden kehittämiseen. Haastatteluissa ilmeni myös muutamia tapahtuma-alalle tyypillisiä piirteitä, jotka hankaloittavat ekologisten ja kestävien tapahtumien toteutusta. Näitä olivat esimerkiksi alan kiireisyys.