Mielenterveyden lukutaito sairaanhoitajilla
Ketola, Laura; Tikka, Victoria (2018)
Ketola, Laura
Tikka, Victoria
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902112206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902112206
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, mitkä asiat vaikuttavat sairaanhoitajien mielenterveyden lukutaitoon. Työn tavoitteena oli tuoda esille ajankohtaista tietoa sairaanhoitajien mielenterveyden lukutaidon tasosta ja osaamisesta mielenterveysongelmiin liittyen. Tuloksia voi hyödyntää sairaanhoitajien ammatillisuutta ja osaamista kehitettäessä, mutta myös mielenterveyspalvelujen kehittämisessä sekä stigman vähentämisessä.
Tiedonhaku kirjallisuuskatsaukseen tehtiin hyödyntämällä eri tietokantoja, joita olivat Medic, Pubmed, Cochrane ja Cinahl. Työssä käytettiin myös manuaalista tiedonhakua. Aineiston keruu suoritettiin käyttämällä aihesanoja, kuten ”mental health”, ”mental disorder”, ”mental illness”, ”knowledge”, ”literacy” , ”nurse”, “mielenterveyshäiriö”, “sairaanhoitaja”, "registerednurse", "mental", "competence". Lopulliseen työhön valittiin 9 tutkimusta.
Tutkimustuloksissa nousi keskeisimpänä esille koulutuksen merkitys sairaanhoitajien mielenterveyden lukutaidolle. Laajemmat mielenterveysopinnot sekä lisäkoulutus lisäävät hoitajien itsevarmuutta työssä. Lähes yhtä merkittävässä roolissa on aikaisempi työkokemus psykiatrisesta hoitotyöstä. Sairaanhoitajat, joilla on aikaisempaa kokemusta psykiatrisista sairauksista, hoitavat potilaita mieluummin kuin sellaiset hoitajat, joilla ei riittävää koulutusta ole.
Tiedonhaku kirjallisuuskatsaukseen tehtiin hyödyntämällä eri tietokantoja, joita olivat Medic, Pubmed, Cochrane ja Cinahl. Työssä käytettiin myös manuaalista tiedonhakua. Aineiston keruu suoritettiin käyttämällä aihesanoja, kuten ”mental health”, ”mental disorder”, ”mental illness”, ”knowledge”, ”literacy” , ”nurse”, “mielenterveyshäiriö”, “sairaanhoitaja”, "registerednurse", "mental", "competence". Lopulliseen työhön valittiin 9 tutkimusta.
Tutkimustuloksissa nousi keskeisimpänä esille koulutuksen merkitys sairaanhoitajien mielenterveyden lukutaidolle. Laajemmat mielenterveysopinnot sekä lisäkoulutus lisäävät hoitajien itsevarmuutta työssä. Lähes yhtä merkittävässä roolissa on aikaisempi työkokemus psykiatrisesta hoitotyöstä. Sairaanhoitajat, joilla on aikaisempaa kokemusta psykiatrisista sairauksista, hoitavat potilaita mieluummin kuin sellaiset hoitajat, joilla ei riittävää koulutusta ole.