Komentosiltatyöskentelyssä näkemiseen ja havainnointiin liittyvät määräykset ja mahdolliset ongelmat kansainvälisen SOLAS -yleissopimuksen mukaan
Hamberg, Harri (2019)
Hamberg, Harri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902112201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902112201
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia komentosillan näkyvyysalueeseen liittyviä ongelmia käyttäjän näkökulmasta. Tutkimuksella haluttiin selvittää myös luokituslaitosten, valmistajien ja varustamoiden onnistumista suunnittelussa, toteutuksessa ja ohjeistuksessa siihen, miten komentosillalta on nähtävä ulos eri suuntiin. Tutkimuksen jatko-osana tarkasteltiin komentosillan toimivuuden vaikutusta meriturvallisuuteen. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista / kvantitatiivista (tilastollinen) tutkimusmenetelmää. Luotettavan lopputuloksen saamiseksi komentosillalla työskentelevälle, noin kolmellekymmenelle kansipäällystöön kuuluvalle henkilölle lähetettiin kyselylomake. Vastaukset antoivat melko kattavasti ne tiedot ja puutteet, joita komentosillalla työskentelevät työssään ovat havainneet. Kyselyyn vastanneilla oli mahdollisuus esittää muutoksia nykytilanteeseen ja parannusehdotuksia havaitsemiinsa epäkohtiin. Työ on toteutettu osittain kirjallisuuskatsauksena. Tiedot perustuvat merenkulun julkaisuihin, valmistajien ja kansainvälisen SOLAS -yleissopimuksen vaatimuksiin siitä, mitkä näkyvyysaluekriteerit ovat minimissään. Esimerkkeinä käytettiin todellisia tapahtumia ja niihin johtaneita syitä. Opinnäytetyössä vertailtiin saatuja tutkimustuloksia SOLAS-kriteereihin. Tutkimuksessa haluttiin selvittää myös käyttäjien kokemuksia näkyvyysaluevaatimusten toteutumista niillä aluksilla, joita he operoivat. Jatkokysymyksin kartoitettiin vastanneiden kokemuksia näkyvyyden ja laitteistojen käyttämisen vaikutuksesta meriturvallisuuteen. Tutkimuksen johtopäätökset vastannevat todellisuutta. Käyttäjät ovat kokeneet uudet komentosillat varsin toimiviksi kokonaisuuksiksi näkyvyyden osalta. Tietyissä tilanteissa aluksen rakenteet tai kansilasti rajoittavat näkyvyysalueita. Niihin on käytännössä vaikea jälkikäteen vaikuttaa. Myös uudisrakennusten osalta voidaan jo etukäteen arvioida niitä tekijöitä, jota todennäköisesti asettavat haasteita näkyvyysalueisiin. Meriturvallisuuteen liittyvien kysymysten osalta korostui ennen kaikkea ammattitaito, laiteosaaminen, koulutus ja yleinen asenne.