Ensihoidon yhden hoitajan yksikön käyttäjien asiakaskokemukset ja asumispalvelun hoidon tarpeen arvioinnin kehittäminen
Kukkonen, Petra (2019)
Kukkonen, Petra
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902112186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902112186
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia asiakaskokemuksia Siun soten AVOT-hankkeelle ensihoidon yhden hoitajan yksikön pilotoinnista ja selvittää asumispalvelun ja kotihoidon hoitohenkilöstön hoidon tarpeen arvioinnin osaamista.
Tarkoituksena oli kehittää hoitajien hoidontarpeen arvioinnin osaamista asumispalvelussa kehittämistyönä toteutetun ABCDE-menetelmää hyödyntävän toimintaohjeen avulla. Tavoitteena on se, että akuutit ja riskioireiset asiakkaat osataan asumispalvelussa tunnistaa. Yhden hoitajan ensihoidon yksikölle eivät kuulu akuutit potilaat ja tämän vuoksi on tärkeää, että palvelua käyttävät hoitajat osaavat arvioida ja tunnistaa asiakkaan avuntarpeen ja sen onko kyseessä hätäpotilas.
Opinnäytetyön tehtävänä oli asumispalvelujen hoitajien hoidon tarpeen arvioinnin osaamisen kehittäminen ja tukeminen. Asumispalvelun hoitohenkilöstön hoidon tarpeen arvioinnin osaamisen kehittäminen tulee tukemaan osaltaan ensihoidon yhden hoitajan yksikön palvelun tarkoituksenmukaista ja asiakaslähtöistä käyttämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistyön menetelminä hyödyntäen. Aineisto toteutettiin puolistukturoituina kyselyhaastatteluina, joissa hyödynnettiin triangulaatiota. Kehittämistyön prosessissa käytettiin ”Learn Cafe”-menetelmää.
Opinnäytetyössä johtamista käsitellään osaamisen- ja muutos- johtamisen näkökulmista.
Tarkoituksena oli kehittää hoitajien hoidontarpeen arvioinnin osaamista asumispalvelussa kehittämistyönä toteutetun ABCDE-menetelmää hyödyntävän toimintaohjeen avulla. Tavoitteena on se, että akuutit ja riskioireiset asiakkaat osataan asumispalvelussa tunnistaa. Yhden hoitajan ensihoidon yksikölle eivät kuulu akuutit potilaat ja tämän vuoksi on tärkeää, että palvelua käyttävät hoitajat osaavat arvioida ja tunnistaa asiakkaan avuntarpeen ja sen onko kyseessä hätäpotilas.
Opinnäytetyön tehtävänä oli asumispalvelujen hoitajien hoidon tarpeen arvioinnin osaamisen kehittäminen ja tukeminen. Asumispalvelun hoitohenkilöstön hoidon tarpeen arvioinnin osaamisen kehittäminen tulee tukemaan osaltaan ensihoidon yhden hoitajan yksikön palvelun tarkoituksenmukaista ja asiakaslähtöistä käyttämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistyön menetelminä hyödyntäen. Aineisto toteutettiin puolistukturoituina kyselyhaastatteluina, joissa hyödynnettiin triangulaatiota. Kehittämistyön prosessissa käytettiin ”Learn Cafe”-menetelmää.
Opinnäytetyössä johtamista käsitellään osaamisen- ja muutos- johtamisen näkökulmista.