Sepelvaltimotautia sairastavan hoitopolun ja ohjauksen asiakaslähtöinen kehittäminen
Hautamäki, Tiia; Autio, Sanna (2019)
Hautamäki, Tiia
Autio, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902102177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902102177
Tiivistelmä
Sepelvaltimotauti on yksi yleisimmistä kansantaudeista ja tulevaisuudessa hoidon tarve yhä lisääntyy. Ohjauksen ja tuen tarve alkavat, kun asiakas hakeutuu oireidensa vuoksi hoitoon. Aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu, että sepelvaltimotaudin jatkohoito ja ohjaus eivät toteudu hoitosuositusten mukaisesti. Tarvitaan tutkittua tietoa näiden asiakkaiden ohjaus- ja palvelutarpeista.
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvailla palvelumuotoilun menetelmillä sydämen varjoainekuvauksessa käyneiden sepelvaltimotautia sairastavien asiakkaiden profiileja, hoitopolkuja ja heidän kokemuksiaan saamastaan ohjauksesta sekä käyttämistään sosiaali- ja terveyspalveluista ennen ja jälkeen varjoainekuvauksen. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa sepelvaltimotautia sairastavien asiakkaiden ohjauksen ja hoitopolun kehittämiseen asiakkaiden näkökulmasta. Tämän työ on osa laajempaa, usean organisaation muodostamaa Sydämen asialla tutkimushanketta, jonka tarkoituksena on uuden kardiologisen kuvantamismenetelmän kehittäminen ja tähän liittyen myös rintakipuoireisen asiakkaan hoitopolun ja ohjauksen kehittäminen.
Palvelumuotoilu on asiakaslähtöisen kehittämisen lähestymistapa, jolla pyritään löytämään asiakkaan ongelmaan ja tarpeeseen ratkaisu siten, että asiakas tuottaa itse tietoa ja kuvailee palvelukokemuksiaan. Aineistoa kerättiin kolmessa työpajassa yhteistyössä eri sydänyhdistysten kanssa. Asiakasymmärrystä lisäävät työpajat sisälsivät asiakkaiden (n=21) hoitopolun kuvaamisen ja kehittämisideoiden keräämisen Coco Cosmo-pelin sekä kokemusten kuvaamisen kokemuspuun avulla.
Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Analysoinnin jälkeen laadullisesta aineistosta muodostettiin asiakasprofiilit, jotka esittävät palvelun asiakkaita, niin sanottuja arkkityyppejä. Asiakasprofiileihin ja kerättyyn aineistoon pohjautuen muodostettiin uusia hoitopolkuja. Tulosten pohjalta muodostui neljä asiakasprofiilia, joille muodostettiin uudet hoitopolut. Pääteemoina nousivat erikoissairaanhoidon toimivuus, tarve yksilölliselle ja oikea-aikaiselle ohjaukselle sekä jatkohoidon riittämättömyys. Asiakkaat kokivat palveluiden saatavuuden ja toteutuksen sekä asiakaslähtöisyyden ja riittävät resurssit merkittävimmiksi tekijöiksi positiiviselle palvelukokemukselle.
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvailla palvelumuotoilun menetelmillä sydämen varjoainekuvauksessa käyneiden sepelvaltimotautia sairastavien asiakkaiden profiileja, hoitopolkuja ja heidän kokemuksiaan saamastaan ohjauksesta sekä käyttämistään sosiaali- ja terveyspalveluista ennen ja jälkeen varjoainekuvauksen. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa sepelvaltimotautia sairastavien asiakkaiden ohjauksen ja hoitopolun kehittämiseen asiakkaiden näkökulmasta. Tämän työ on osa laajempaa, usean organisaation muodostamaa Sydämen asialla tutkimushanketta, jonka tarkoituksena on uuden kardiologisen kuvantamismenetelmän kehittäminen ja tähän liittyen myös rintakipuoireisen asiakkaan hoitopolun ja ohjauksen kehittäminen.
Palvelumuotoilu on asiakaslähtöisen kehittämisen lähestymistapa, jolla pyritään löytämään asiakkaan ongelmaan ja tarpeeseen ratkaisu siten, että asiakas tuottaa itse tietoa ja kuvailee palvelukokemuksiaan. Aineistoa kerättiin kolmessa työpajassa yhteistyössä eri sydänyhdistysten kanssa. Asiakasymmärrystä lisäävät työpajat sisälsivät asiakkaiden (n=21) hoitopolun kuvaamisen ja kehittämisideoiden keräämisen Coco Cosmo-pelin sekä kokemusten kuvaamisen kokemuspuun avulla.
Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Analysoinnin jälkeen laadullisesta aineistosta muodostettiin asiakasprofiilit, jotka esittävät palvelun asiakkaita, niin sanottuja arkkityyppejä. Asiakasprofiileihin ja kerättyyn aineistoon pohjautuen muodostettiin uusia hoitopolkuja. Tulosten pohjalta muodostui neljä asiakasprofiilia, joille muodostettiin uudet hoitopolut. Pääteemoina nousivat erikoissairaanhoidon toimivuus, tarve yksilölliselle ja oikea-aikaiselle ohjaukselle sekä jatkohoidon riittämättömyys. Asiakkaat kokivat palveluiden saatavuuden ja toteutuksen sekä asiakaslähtöisyyden ja riittävät resurssit merkittävimmiksi tekijöiksi positiiviselle palvelukokemukselle.