Matkailualan markkinointiviestinnän toimivuus kuluttajan näkökulmasta
Sillanpää, Petteri (2019)
Sillanpää, Petteri
Vaasan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902102170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902102170
Tiivistelmä
Tutkimuksen kautta haluttiin saada selvyys siitä, millaista on hyvä matkailualan markkinointiviestintä 18-25-vuotiaiden mielestä. Tarkoituksena oli selvittää, millaista on hyvä markkinointiviestintä ja mitkä markkinointiviestinnän keinoista ovat tehokkaimpia matkailualalla. Tutkimuksella ei ollut toimeksiantajaa. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda markkinointiviestinnän ohjeistus matkailualan toimijoille.
Ennen tutkimuksen läpikäyntiä kerrotaan hieman aiheeseen liittyvistä teorioista. Näitä olivat matkailualan markkinointi, kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen, asiakassuhde sekä markkinointiviestintä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui kuluttajan ostoprosessista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto rakentui kymmenen vastaajan haastatteluista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kohderyhmä toivoi, että markkinointiviestinnän viesti olisi kohdennettu heille itselleen. Hyvä matkailualan markkinointiviestintä on haastateltavien mielestä visuaalisesti miellyttävää, luotettavaa ja sisältää riittävästi informaatiota. Lisäksi markkinoitavan kohteen tulee olla mielenkiintoinen. Tutkimuksen haastattelujen kautta tuli ilmi, että kohderyhmän tavoittaa markkinointiviestinnällä parhaiten televisiossa, internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Tutkimus antoi selvän kuvan siitä, että kohderyhmä sisältää erilaisia matkailijatyyppejä.
Ennen tutkimuksen läpikäyntiä kerrotaan hieman aiheeseen liittyvistä teorioista. Näitä olivat matkailualan markkinointi, kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen, asiakassuhde sekä markkinointiviestintä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui kuluttajan ostoprosessista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto rakentui kymmenen vastaajan haastatteluista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kohderyhmä toivoi, että markkinointiviestinnän viesti olisi kohdennettu heille itselleen. Hyvä matkailualan markkinointiviestintä on haastateltavien mielestä visuaalisesti miellyttävää, luotettavaa ja sisältää riittävästi informaatiota. Lisäksi markkinoitavan kohteen tulee olla mielenkiintoinen. Tutkimuksen haastattelujen kautta tuli ilmi, että kohderyhmän tavoittaa markkinointiviestinnällä parhaiten televisiossa, internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Tutkimus antoi selvän kuvan siitä, että kohderyhmä sisältää erilaisia matkailijatyyppejä.