Verkkoportfolio asiantuntijabrändin tukena
Räsänen, Kalle (2019)
Räsänen, Kalle
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902102166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902102166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiantuntijabrändi ja verkkoportfolion hyödyntäminen asiantuntijabrändin kehittämisessä. Opinnäytetyö on toiminnallinen eli se sisältää produktin. Produkti on verkkosivuille rakennettu asiantuntijaportfolio. Portfolion tavoitteena on esitellä asiantuntijan syväosaamista dataan liittyvissä työtehtävissä ja auttaa opinnäytetyön tekijän urakehitystä.
Portfolion tueksi opinnäytetyön tietoperustassa tutkitaan henkilöbrändiä ja syvennytään asiantuntijan henkilöbrändiin. Lähteinä käytetään aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkolähteitä monipuolisesti. Tietoperustan tueksi toteutetaan asiantuntijahaastattelu, jonka tavoitteena on laajentaa ymmärrystä henkilöbrändistä ja sen merkityksestä työmarkkinoilla. Tietoperustan ja haastattelun perusteella portfoliota kehitetään siten, että sen avulla on mahdollista erottautua muista saman alan asiantuntijoista.
Portfolion suunnittelu on jaettu opinnäytetyön ja portfolion suunnitteluun. Opinnäytetyön suunnittelu kuvaa prosessia, jonka opinnäytetyön raporttiosio ja verkkoportfolio muodostavat kokonaisuudessaan. Portfolion suunnitteluprosessiin vaikuttaa vahvasti opinnäytetyön tekijän työ media-alalla. Portfolion vaikuttavat tekijät ja ratkaisut perustellaan kattavasti kun verkkoportfolion suunnitteluprosessi kuvaillaan suunnitteluvaiheesta lopulliseen versioon.
Portfolio havainnollistetaan verkkosivuilta otettujen kuvankaappausten avulla. Jokaista verkkoportfolion sivua tarkastellaan erikseen ja samalla perustellaan miten ratkaisuihin portfoliota toteutettaessa on päädytty.
Lopputuloksena on tavoitteiden mukaisesti tehty verkkoportfolio, jota opinnäytetyön tekijä voi käyttää asiantuntijabrändin kehittämisen tukena. Valmiissa portfoliossa tulevat ilmi tekijän persoona ja ammatilliset taidot. Verkkoportfolio vaatii jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitoa. Pohdintaluku sisältää kehitysehdotukset ja jatkotoimenpiteet, joilla varmistetaan portfolion toimivuus ja asiantuntijabrändin erottautumiskyky.
Portfolion tueksi opinnäytetyön tietoperustassa tutkitaan henkilöbrändiä ja syvennytään asiantuntijan henkilöbrändiin. Lähteinä käytetään aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkolähteitä monipuolisesti. Tietoperustan tueksi toteutetaan asiantuntijahaastattelu, jonka tavoitteena on laajentaa ymmärrystä henkilöbrändistä ja sen merkityksestä työmarkkinoilla. Tietoperustan ja haastattelun perusteella portfoliota kehitetään siten, että sen avulla on mahdollista erottautua muista saman alan asiantuntijoista.
Portfolion suunnittelu on jaettu opinnäytetyön ja portfolion suunnitteluun. Opinnäytetyön suunnittelu kuvaa prosessia, jonka opinnäytetyön raporttiosio ja verkkoportfolio muodostavat kokonaisuudessaan. Portfolion suunnitteluprosessiin vaikuttaa vahvasti opinnäytetyön tekijän työ media-alalla. Portfolion vaikuttavat tekijät ja ratkaisut perustellaan kattavasti kun verkkoportfolion suunnitteluprosessi kuvaillaan suunnitteluvaiheesta lopulliseen versioon.
Portfolio havainnollistetaan verkkosivuilta otettujen kuvankaappausten avulla. Jokaista verkkoportfolion sivua tarkastellaan erikseen ja samalla perustellaan miten ratkaisuihin portfoliota toteutettaessa on päädytty.
Lopputuloksena on tavoitteiden mukaisesti tehty verkkoportfolio, jota opinnäytetyön tekijä voi käyttää asiantuntijabrändin kehittämisen tukena. Valmiissa portfoliossa tulevat ilmi tekijän persoona ja ammatilliset taidot. Verkkoportfolio vaatii jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitoa. Pohdintaluku sisältää kehitysehdotukset ja jatkotoimenpiteet, joilla varmistetaan portfolion toimivuus ja asiantuntijabrändin erottautumiskyky.