2D-animaatiotekniikoiden vertailu digitaalisessa tarinankerronnassa
Vainiomäki, Ken (2018)
Lataukset:
Vainiomäki, Ken
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902082155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902082155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia frame by frame- ja avainkehysanimaation eroja ja sitä, miten näitä kahta 2D-animaatiotekniikkaa voi yhdistellä ajankäytön kannalta kaikkein tehokkaimmalla tavalla laadusta tinkimättä.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa animoin musiikkikohtauksen digitaaliseen lastenkirjaan käyttäen Adobe Photoshoppia ja After Effectsiä. En kuvaile tässä opinnäytetyössä työprosessiani yksityiskohtaisesti, mutta tutkimukseni perustuu isolta osin omiin kokemuksiini.
Tulen siihen johtopäätökseen, että näiden kahden animaatiotekniikan yhdistäminen on, jos ei paras, niin ainakin hyvin tehokas tapa tehdä 2D-animaatiota. On kuitenkin tärkeä tietää, millaisessa tilanteessa kumpaakin tekniikkaa kannattaa käyttää. Tässä opinnäytetyössä pyrin vastaamaan näihin kysymyksiin ja tämän tutkimuksen pitäisi olla hyödyllinen varsinkin niille, jotka eivät ole vielä kovin kokeneita animaattoreita.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa animoin musiikkikohtauksen digitaaliseen lastenkirjaan käyttäen Adobe Photoshoppia ja After Effectsiä. En kuvaile tässä opinnäytetyössä työprosessiani yksityiskohtaisesti, mutta tutkimukseni perustuu isolta osin omiin kokemuksiini.
Tulen siihen johtopäätökseen, että näiden kahden animaatiotekniikan yhdistäminen on, jos ei paras, niin ainakin hyvin tehokas tapa tehdä 2D-animaatiota. On kuitenkin tärkeä tietää, millaisessa tilanteessa kumpaakin tekniikkaa kannattaa käyttää. Tässä opinnäytetyössä pyrin vastaamaan näihin kysymyksiin ja tämän tutkimuksen pitäisi olla hyödyllinen varsinkin niille, jotka eivät ole vielä kovin kokeneita animaattoreita.