Maksupalvelut ja mobiilimaksaminen
Ikonen, Emilia (2019)
Ikonen, Emilia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902082150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902082150
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee suomalaisten pankkien tarjoamia maksupalveluita sekä työssä sivutaan kuinka mobiilimaksupalvelut ovat osana maksujärjestelmää. Työn tavoitteena on kartoittaa, kuinka maksupalveluita käytetään, mitkä tekijät vaikuttavat maksupalvelun valintaan ja käyttöön sekä vertailun avulla tutkia eri palveluntarjoajien tarjoamia mobiilimaksupalveluita. Vertailua varten työhön on valittu Osuuspankin, Danske Bankin sekä Nordean kehittämät mobiilimaksupalvelut sekä muilta palveluntarjoajilta ApplePay, SEQR sekä Masterpass. Työssä ei käsitellä käteistä rahaa maksupalveluna sekä rajaus on tehty koskien ainoastaan henkilöasiakkaiden maksupalveluita.
Opinnäytetyössä on käytetty kahta tutkimusmenetelmää; vertailua sekä kyselyä. Kyselytutkimus on toteutettu määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja kyselytutkimus toteutettiin Haaga-Helian Finanssi -ja talousasiantuntijoiden sekä Liiketalouden opiskelijoiden keskuudessa.
Vertailututkimuksen tuloksissa ilmeni, että pääsääntöisesti markkinoilla olevat mobiilimaksupalvelut ovat toiminnoiltaan ja käytettävyydeltään samanlaisia. Suurimpina erovaisuuksina vertailussa olevien mobiilimaksupalveluiden välillä oli kuitenkin se, ketkä voivat mobiilimaksupalvelun ottaa käyttöön ja kuinka nopeasti siirrettävät varat välittyvät. Käyttöönottoon on voitu täten sitoa puhelimen käyttöjärjestelmä, käytettävissä oleva maksukortti tai kysymys siitä, minkä pankin asiakkaana kuluttaja on.
Kyselytutkimuksessa kartoitettiin sitä, kuinka laaja-alaisesti maksupalveluita käytetään sekä mitkä tekijät vaikuttavat maksupalvelun käyttöön ja valintaan. Tuloksien perusteella vastaukseksi saatiin, että maksupalveluita käytetään moninaisesti. Vastaajat omistivat useampia pankkien tarjoamia maksukortteja sekä olivat solmineet eri maksusopimuksia omien tarpeidensa mukaisesti. Maksukorttien käyttö jakaantui selvästi kahteen eri tarkoitukseen: luottokorttia käytettiin suurempien hankintojen maksuun ja Debit-korttia päivittäisiin pienempiin, lähimaksulla suoritettaviin ostoihin. Maksusopimuksista suosituin oli ylivoimaisesti e-laskusopimus ja tätä käytettiin sen helppouden takia. Vastaajista enemmistö ilmoitti, että maksusopimuksen sekä muiden palveluiden käyttöön vaikuttavat näiden ominaisuudet. Johtopäätöksinä kyselytutkimuksen tuloksista voi sanoa, että maksupalveluiden käyttöön vaikuttaa suuresti kuluttajan tarpeet sekä oma ostokäyttäytyminen.
Opinnäytetyössä on käytetty kahta tutkimusmenetelmää; vertailua sekä kyselyä. Kyselytutkimus on toteutettu määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja kyselytutkimus toteutettiin Haaga-Helian Finanssi -ja talousasiantuntijoiden sekä Liiketalouden opiskelijoiden keskuudessa.
Vertailututkimuksen tuloksissa ilmeni, että pääsääntöisesti markkinoilla olevat mobiilimaksupalvelut ovat toiminnoiltaan ja käytettävyydeltään samanlaisia. Suurimpina erovaisuuksina vertailussa olevien mobiilimaksupalveluiden välillä oli kuitenkin se, ketkä voivat mobiilimaksupalvelun ottaa käyttöön ja kuinka nopeasti siirrettävät varat välittyvät. Käyttöönottoon on voitu täten sitoa puhelimen käyttöjärjestelmä, käytettävissä oleva maksukortti tai kysymys siitä, minkä pankin asiakkaana kuluttaja on.
Kyselytutkimuksessa kartoitettiin sitä, kuinka laaja-alaisesti maksupalveluita käytetään sekä mitkä tekijät vaikuttavat maksupalvelun käyttöön ja valintaan. Tuloksien perusteella vastaukseksi saatiin, että maksupalveluita käytetään moninaisesti. Vastaajat omistivat useampia pankkien tarjoamia maksukortteja sekä olivat solmineet eri maksusopimuksia omien tarpeidensa mukaisesti. Maksukorttien käyttö jakaantui selvästi kahteen eri tarkoitukseen: luottokorttia käytettiin suurempien hankintojen maksuun ja Debit-korttia päivittäisiin pienempiin, lähimaksulla suoritettaviin ostoihin. Maksusopimuksista suosituin oli ylivoimaisesti e-laskusopimus ja tätä käytettiin sen helppouden takia. Vastaajista enemmistö ilmoitti, että maksusopimuksen sekä muiden palveluiden käyttöön vaikuttavat näiden ominaisuudet. Johtopäätöksinä kyselytutkimuksen tuloksista voi sanoa, että maksupalveluiden käyttöön vaikuttaa suuresti kuluttajan tarpeet sekä oma ostokäyttäytyminen.