Bioanalytiikan kliininen asiantuntija (ylempi AMK ) tutkinnon suorittaneiden sijoittuminen työelämään koulutusta vastaaviin tehtäviin
Hartikainen, Elli (2018)
Hartikainen, Elli
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902082109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902082109
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa bioanalytiikan kliininen asiantuntija (YAMK)- tutkinnon suorittaneiden sijoittumista työelämään koulutustaan vastaaviin työtehtäviin ja kuvata millaisia nämä työtehtävät ovat. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli myös kuvailla työnantajien näkemyksiä kliinisen asiantuntijuuden YAMK-tutkinnon suorittaneiden bioanalyytikoiden osaamisen hyödynnettävyydestä työelämässä.
Opinnäytetyön aineisto koostui bioanalytiikan kliininen asiantuntija (YAMK)- tutkinnon suorittaneille suunnatusta kyselytutkimuksen tuottamasta aineistosta sekä kliinisen laboratorioalan esimiesten teemahaastatteluaineistosta. Kysely ja haastattelut toteutettiin touko-lokakuun välisenä aikana vuonna 2018. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena sekä kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselyn tuloksia käsiteltiin Webropol ohjelman avulla ja niitä avattiin kuvaajien avulla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä ja ryhmittelemällä. Haastatteluaineistot analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että bioanalytiikan kliininen asiantuntija (YAMK) tutkinnon suorittaneet toimivat pääasiallisesti samoissa työtehtävissä laboratoriohoitajina ja bioanalyytikkoina kuin ennen tutkintoon hakeutumistakin. Pääasiallisesti tutkinnon suorittaneiden vastaajien mukaan työtehtävät eivät muuttuneet sisällöltään tutkinnon suorittamisen myötä, eivätkä työtehtävät vastanneet tutkinnon tuomaa osaamista. Muita ammattinimikkeitä tutkinnon suorittamisen jälkeen olivat esimerkiksi osastonhoitaja, apulaisosastonhoitaja, palveluesimies/tiimiesimies ja tuotespesialisti.
Kliinisten laboratorioiden esimiesten näkemysten mukaan bioanalytiikan kliininen asiantuntija (YAMK) tutkinto koettiin tarpeelliseksi ja laboratorioiden kilpailukykyä parantavaksi tekijäksi. Esimiesten mukaan tutkinnon tuomalle osaamiselle koettiin olevan tarvetta erityisesti lähitulevaisuudessa kliinisten laboratorioiden ja koko sosiaali- ja terveysalan toimintakentässä tapahtuvien mahdollisten suurten muutosten myötä. Tutkinnon tuomaa osaamista koettiin voitavan tulevaisuudessa hyödyntää erityisesti palvelumuotoilussa, projekti- ja kehittämistyössä, hallinnollisten tehtävien hoitamisessa sekä johtotehtävissä lähiesimiestasolla. Asemaltaan kliinisen asiantuntijuuden YAMK-tutkinnon suorittaneiden nähtiin tulevaisuudessa sijoittuvan organisaatioissa erityisesti keskijohdon työtehtäviin. Esille nousi myös kliinisten asiantuntijoiden rooli ylemmän johdon ja työntekijöiden välillä, eräänlaisena linkkinä ja teoriatiedon jalkauttajana toimijana. Esimiesten mukaan tällä hetkellä bioanalytiikan kliininen asiantuntija (YAMK) tutkinnon suorittaneiden sijoittumista työelämään estävät organisaatioiden rakenteista johtuvat syyt sekä haasteet työtehtävien jakamisessa muiden ammattiryhmien kanssa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitoksissa kliinisen asiantuntijan YAMK- tutkinnon kehittämisessä sekä esimerkiksi kliinisissä laboratorioissa työtehtävien jakamiseen liittyvien uudistusten yhteydessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa bioanalytiikan kliininen asiantuntija (YAMK)- tutkinnon suorittaneiden sijoittumista työelämään koulutustaan vastaaviin työtehtäviin ja kuvata millaisia nämä työtehtävät ovat. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli myös kuvailla työnantajien näkemyksiä kliinisen asiantuntijuuden YAMK-tutkinnon suorittaneiden bioanalyytikoiden osaamisen hyödynnettävyydestä työelämässä.
Opinnäytetyön aineisto koostui bioanalytiikan kliininen asiantuntija (YAMK)- tutkinnon suorittaneille suunnatusta kyselytutkimuksen tuottamasta aineistosta sekä kliinisen laboratorioalan esimiesten teemahaastatteluaineistosta. Kysely ja haastattelut toteutettiin touko-lokakuun välisenä aikana vuonna 2018. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena sekä kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselyn tuloksia käsiteltiin Webropol ohjelman avulla ja niitä avattiin kuvaajien avulla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä ja ryhmittelemällä. Haastatteluaineistot analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että bioanalytiikan kliininen asiantuntija (YAMK) tutkinnon suorittaneet toimivat pääasiallisesti samoissa työtehtävissä laboratoriohoitajina ja bioanalyytikkoina kuin ennen tutkintoon hakeutumistakin. Pääasiallisesti tutkinnon suorittaneiden vastaajien mukaan työtehtävät eivät muuttuneet sisällöltään tutkinnon suorittamisen myötä, eivätkä työtehtävät vastanneet tutkinnon tuomaa osaamista. Muita ammattinimikkeitä tutkinnon suorittamisen jälkeen olivat esimerkiksi osastonhoitaja, apulaisosastonhoitaja, palveluesimies/tiimiesimies ja tuotespesialisti.
Kliinisten laboratorioiden esimiesten näkemysten mukaan bioanalytiikan kliininen asiantuntija (YAMK) tutkinto koettiin tarpeelliseksi ja laboratorioiden kilpailukykyä parantavaksi tekijäksi. Esimiesten mukaan tutkinnon tuomalle osaamiselle koettiin olevan tarvetta erityisesti lähitulevaisuudessa kliinisten laboratorioiden ja koko sosiaali- ja terveysalan toimintakentässä tapahtuvien mahdollisten suurten muutosten myötä. Tutkinnon tuomaa osaamista koettiin voitavan tulevaisuudessa hyödyntää erityisesti palvelumuotoilussa, projekti- ja kehittämistyössä, hallinnollisten tehtävien hoitamisessa sekä johtotehtävissä lähiesimiestasolla. Asemaltaan kliinisen asiantuntijuuden YAMK-tutkinnon suorittaneiden nähtiin tulevaisuudessa sijoittuvan organisaatioissa erityisesti keskijohdon työtehtäviin. Esille nousi myös kliinisten asiantuntijoiden rooli ylemmän johdon ja työntekijöiden välillä, eräänlaisena linkkinä ja teoriatiedon jalkauttajana toimijana. Esimiesten mukaan tällä hetkellä bioanalytiikan kliininen asiantuntija (YAMK) tutkinnon suorittaneiden sijoittumista työelämään estävät organisaatioiden rakenteista johtuvat syyt sekä haasteet työtehtävien jakamisessa muiden ammattiryhmien kanssa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitoksissa kliinisen asiantuntijan YAMK- tutkinnon kehittämisessä sekä esimerkiksi kliinisissä laboratorioissa työtehtävien jakamiseen liittyvien uudistusten yhteydessä.