Työn merkityksellisyys kampaajien kokemana : Case: Osuuskauppa Keskimaa
Kivisalo, Sanna (2019)
Kivisalo, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072098
Tiivistelmä
Työelämän muutoksessa mukana pysyminen on yrityksille elinehto. Odotukset työelämältä ovat muuttuneet yhä enemmän henkilökohtaista merkityksellisyyttä etsiviksi. Opinnäytetyön tehtävä oli selvittää, mistä työn merkityksellisyys muodostuu Osuuskauppa Keskimaan Prisma Seppälän parturi-kampaamossa työskentelevillä kampaajilla. Tavoitteena oli ymmärtää kampaajien ajatusmaailmaa ja työn merkityksellisyyden tekijöitä sekä saada kehitysehdotuksia, miten työn merkityksellisyyttä voisi parantaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastattelurunko koostettiin teorian pohjalta. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2018 yksilöhaastatteluina seitsemälle kampaajalle. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Sosiaaliset suhteet työpaikalla ja työn merkitys muille olivat useimmin esille tulleita tekijöitä kampaajien työn merkityksellisyyden muodostumisessa. Itse työ, eli hiusten muotoileminen, työn monipuolisuus sekä mahdollisuus jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen, olivat merkityksellisiä asioita. Työn vakaus ja onnistumisen kokemukset olivat merkityksellisiä, kuten myös palaute, koska silloin oma työpanos tulee näkyväksi. Työn merkityksellisyyttä vähensivät mm. liiallinen työn kuormittavuus, huono esimiestyö, luottamuspula ja arvostuksen puute.
Tutkimus lisäsi ymmärrystä siitä, mikä tekee kampaajien työstä merkityksellistä. Nykyisestä työilmapiiristä ja kehittymismahdollisuuksista kannattaa pitää kiinni. Työn merkityksellisyyttä voisi parantaa pyrkimällä vähentämään työn fyysistä kuormittavuutta ja huomioimalla enemmän kampaajien tekemää työtä nostamalla sitä esiin yhteisissä palavereissa ja lisäämällä palautteenantoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastattelurunko koostettiin teorian pohjalta. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2018 yksilöhaastatteluina seitsemälle kampaajalle. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Sosiaaliset suhteet työpaikalla ja työn merkitys muille olivat useimmin esille tulleita tekijöitä kampaajien työn merkityksellisyyden muodostumisessa. Itse työ, eli hiusten muotoileminen, työn monipuolisuus sekä mahdollisuus jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen, olivat merkityksellisiä asioita. Työn vakaus ja onnistumisen kokemukset olivat merkityksellisiä, kuten myös palaute, koska silloin oma työpanos tulee näkyväksi. Työn merkityksellisyyttä vähensivät mm. liiallinen työn kuormittavuus, huono esimiestyö, luottamuspula ja arvostuksen puute.
Tutkimus lisäsi ymmärrystä siitä, mikä tekee kampaajien työstä merkityksellistä. Nykyisestä työilmapiiristä ja kehittymismahdollisuuksista kannattaa pitää kiinni. Työn merkityksellisyyttä voisi parantaa pyrkimällä vähentämään työn fyysistä kuormittavuutta ja huomioimalla enemmän kampaajien tekemää työtä nostamalla sitä esiin yhteisissä palavereissa ja lisäämällä palautteenantoa.