Takaa-ajo -poliisitaktiikka : takaa-ajo kokemuksia- ja "hiljaista tietoa" kentältä
Taavitsainen, Samuli; Siren, Eero (2019)
Taavitsainen, Samuli
Siren, Eero
Poliisiammattikorkeakoulu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072064
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään poliisin työssään kohtaamia pakenevan seuranta -tilanteita, joita kan-sankielellä kutsutaan takaa-ajoiksi. Käsittelemme aihetta takaa-ajoon osallistuvien poliisihenkilöiden näkökulmasta. Itse ajamisen lisäksi näihin tilanteisiin liittyy poliisin suorittamat toimenpiteet viestinnäs-tä pakkopysäytykseen ja mahdolliseen kiinniottoon. Tätä toimintaa säädellään sisäministeriön asetuksel-la poliisin voimakeinoista ja kulkuneuvon pysäyttämisestä. Tutkimuksessa on tarkoitus tuottaa kirjalli-seen muotoon poliisin niin sanottua "hiljaista tietoa", jotta kuka tahansa poliisimies voisi kehittää omaa ammattitaitoaan pakenevan seurannan osalta.
Lisäksi tässä tutkimuksessa vertaillaan kvalitatiivisella puolistrukturoidulla teemahaastattelulla aikaan saatua tutkimusaineistoa lainsäädäntöön, sekä aihetta käsittelevään poliisin taktiikkaa sisältävään kirjal-lisuuteen. Takaa-ajotilanteet ovat hektisiä ja liikkuvia tilanteita, jonka vuoksi niitä on haasteellista joh-taa. Takaa-ajot tapahtuvat yleisillä teillä, ja näihin tilanteisiin liittyy oleellisesti myös sivullisten ihmisten henki ja turvallisuus. Tämän vuoksi nämä tilanteet saavat todella paljon huomiota mediassa ja ne herät-tävät kansalaisissa ristiriitaisia mielipiteitä. Näiden edellä mainittujen seikkojen vuoksi aiheen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Poliisin oma toiminta pitäisi olla niin hyvin harjoiteltua ja suunniteltua, ettei se lisäisi sivullisten loukkaantumis - tai menehtymisriskiä, ja poliisilla on aina oltava myös mahdollisuus luopua tilanteesta, eli seurattavan aujoneuvon pysäyttämisestä juuri sillä hetkellä. Tämä ei tietenkään tarkoita kokonaan tehtävästä luopumista.
Teemahaastattelu on suoritettu kahdella maantieteellisesti toisistaan etäällä olevalla kenttäjohtoalueella valvonta- ja hälytyssektorilla työskenteleville kokeneille ylikonstaapeleille ja vanhemmille konstaapeleil-le. Haastattelua varten laadittiin 10 kysymyksen lomake, jolla pyritään saamaan kattava kuva aiheesta, jota hyvin vähän on tähän mennessä poliisin toimesta tutkittu.
Lisäksi tässä tutkimuksessa vertaillaan kvalitatiivisella puolistrukturoidulla teemahaastattelulla aikaan saatua tutkimusaineistoa lainsäädäntöön, sekä aihetta käsittelevään poliisin taktiikkaa sisältävään kirjal-lisuuteen. Takaa-ajotilanteet ovat hektisiä ja liikkuvia tilanteita, jonka vuoksi niitä on haasteellista joh-taa. Takaa-ajot tapahtuvat yleisillä teillä, ja näihin tilanteisiin liittyy oleellisesti myös sivullisten ihmisten henki ja turvallisuus. Tämän vuoksi nämä tilanteet saavat todella paljon huomiota mediassa ja ne herät-tävät kansalaisissa ristiriitaisia mielipiteitä. Näiden edellä mainittujen seikkojen vuoksi aiheen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Poliisin oma toiminta pitäisi olla niin hyvin harjoiteltua ja suunniteltua, ettei se lisäisi sivullisten loukkaantumis - tai menehtymisriskiä, ja poliisilla on aina oltava myös mahdollisuus luopua tilanteesta, eli seurattavan aujoneuvon pysäyttämisestä juuri sillä hetkellä. Tämä ei tietenkään tarkoita kokonaan tehtävästä luopumista.
Teemahaastattelu on suoritettu kahdella maantieteellisesti toisistaan etäällä olevalla kenttäjohtoalueella valvonta- ja hälytyssektorilla työskenteleville kokeneille ylikonstaapeleille ja vanhemmille konstaapeleil-le. Haastattelua varten laadittiin 10 kysymyksen lomake, jolla pyritään saamaan kattava kuva aiheesta, jota hyvin vähän on tähän mennessä poliisin toimesta tutkittu.