Näe minut : Nuoren sukupuoli-identiteetin tukemisen opas vanhemmille
Virkkunen, Juuli; Meriläinen, Niina (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Virkkunen, Juuli
Meriläinen, Niina
Lapin ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072062
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli koota tietoa sukupuolen moninaisuudesta, sukupuoli-identiteetistä ja vanhemman keinoista tukea lastaan tämän pohtiessa omaa sukupuoltaan. Opinnäytetyön tilaajana toimii Oulun Tyttöjen Talo. Teoriaosuus on toteutettu kirjallisuutta, verkkolähteitä ja tutkimustuloksia hyödyntäen. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on opas, joka koos-tettiin teoriatiedon pohjalta. Oppaassa painotetaan nuorten toiveita, joita selvitettiin Hyvinvoiva Sateenkaarinuori –hankkeen tutkimustulosten perusteella.
Opinnäytetyöprosessimme alkoi teoreettisen selvityksen tekemisellä. Teoriaosuutta kirjoittaessamme myös toiminnallisen osuuden painopisteet selkeytyivät. Teoriaosuudessa avaamme sukupuolen määritelmiä, sukupuoli-identiteettiä ja sukupuolisensitiivisyyttä sekä yleisesti että työmenetelmänä. Lisäksi käsittelemme vanhemmuutta ja sen muuttuvia rooleja nuoren eri kehityskausien aikana painottuen herkkyyskauteen murrosiän kynnyksellä. Lopuksi esittelemme Hyvinvoiva sateenkaarinuori –hankkeen, jonka tutkimustuloksia tarkastelemme erityisesti perheen näkökulmasta.
Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen, eli oppaaseen kokosimme tietoa perheen merkityksestä nuoren hyvinvoinnille, sukupuolen moninaisuudesta, sukupuoli-identiteetistä ja tukiverkostoista. Lisäksi opas kannustaa vanhempaa pohtimaan sekä omia että nuoren tunteita jo ennen puheeksi ottamista. Tavoitteenamme oli luoda helppolukuinen, perustietoa tarjoava ja nuorten toiveita korostava opas, joka auttaisi vanhempia parantamaan vuorovaikutussuhdetta nuoren kanssa. Oppaan loppuun koostimme valtakunnallisesti toimivien tukiverkostojen yhteystietoja.
Pyrimme pitämään opinnäytetyössämme neutraalin, tutkiskelevan ja pohtivan otteen. Uskomme, että opasta voidaan hyödyntää monipuolisesti sosiaalialalla ja toivommekin sen saavuttavan niin vanhemmat kuin nuoretkin usean kentän kautta.
Opinnäytetyöprosessimme alkoi teoreettisen selvityksen tekemisellä. Teoriaosuutta kirjoittaessamme myös toiminnallisen osuuden painopisteet selkeytyivät. Teoriaosuudessa avaamme sukupuolen määritelmiä, sukupuoli-identiteettiä ja sukupuolisensitiivisyyttä sekä yleisesti että työmenetelmänä. Lisäksi käsittelemme vanhemmuutta ja sen muuttuvia rooleja nuoren eri kehityskausien aikana painottuen herkkyyskauteen murrosiän kynnyksellä. Lopuksi esittelemme Hyvinvoiva sateenkaarinuori –hankkeen, jonka tutkimustuloksia tarkastelemme erityisesti perheen näkökulmasta.
Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen, eli oppaaseen kokosimme tietoa perheen merkityksestä nuoren hyvinvoinnille, sukupuolen moninaisuudesta, sukupuoli-identiteetistä ja tukiverkostoista. Lisäksi opas kannustaa vanhempaa pohtimaan sekä omia että nuoren tunteita jo ennen puheeksi ottamista. Tavoitteenamme oli luoda helppolukuinen, perustietoa tarjoava ja nuorten toiveita korostava opas, joka auttaisi vanhempia parantamaan vuorovaikutussuhdetta nuoren kanssa. Oppaan loppuun koostimme valtakunnallisesti toimivien tukiverkostojen yhteystietoja.
Pyrimme pitämään opinnäytetyössämme neutraalin, tutkiskelevan ja pohtivan otteen. Uskomme, että opasta voidaan hyödyntää monipuolisesti sosiaalialalla ja toivommekin sen saavuttavan niin vanhemmat kuin nuoretkin usean kentän kautta.