Suomen maakuvatyö lentoon
Vilkman, Toni (2019)
Vilkman, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072056
Tiivistelmä
Suomen ulkoministeriö tekee maakuvatyötä yhteistyössä sen alaisuudessa toimivien suurlähetystöjen kanssa. Maakuvatyön tavoitteena on parantaa Suomen vaikutusval-taa, kaupallisia suhteita sekä poliittisia suhteita.
Opinnäytetyössä keskitytään Suomen Malesian-suurlähetystön maakuvatyöhön ja verrataan sitä muihin Pohjoismaihin, jotka toimivat Malesiassa. Tavoitteena on löytää maakuvatyöhön parannusehdotuksia ja kertoa hieman, minkälaista maakuvatyö ja maabrändäys on. Työssä keskitytään suurlähetystöjen Facebook-julkaisujen toimin-taan sekä verkkosivujen päivitykseen ja vertailuun. Työn taustana toimii 6 kuukauden harjoittelujakso Suomen Malesian-suurlähetystössä.
Tutkimusmetodina toimii kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tämä on toteutettu saturaatiolla eli kyllääntymismetodilla. Opinnäytetyössä käytetyssä metodissa tutkitta-van aineiston määrä määräytyy julkaisujen eroavaisuudesta. Kun uutta aineistoa ei enää julkaisuista löydetä, voidaan sanoa, että aineistoa on riittävästi. Lähteinä on käy-tetty Suomen Ulkoministeriön maakuvatyöraporttia sekä monia muita internet-lähteitä.
Työssä on kuusi päälukua, joista ensimmäisenä on johdanto. Johdannon jälkeen tule-vat teoriaosuudet brändäyksestä, maakuvatyöstä ja Malesian suurlähetystöstä. Tutki-musosuus on viides pääluku, jonka jälkeen työssä on yhteenveto, joka kokoaa opin-näytetyön yhteen.
Tutkimustuloksissa on vertailtu pohjoismaita ja huomattu minkälaisia eroavaisuuksia kunkin maan sosiaalisen median toiminnasta löytyy ja miten sosiaalisen median käyt-töä voidaan kehittää.
Opinnäytetyössä keskitytään Suomen Malesian-suurlähetystön maakuvatyöhön ja verrataan sitä muihin Pohjoismaihin, jotka toimivat Malesiassa. Tavoitteena on löytää maakuvatyöhön parannusehdotuksia ja kertoa hieman, minkälaista maakuvatyö ja maabrändäys on. Työssä keskitytään suurlähetystöjen Facebook-julkaisujen toimin-taan sekä verkkosivujen päivitykseen ja vertailuun. Työn taustana toimii 6 kuukauden harjoittelujakso Suomen Malesian-suurlähetystössä.
Tutkimusmetodina toimii kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tämä on toteutettu saturaatiolla eli kyllääntymismetodilla. Opinnäytetyössä käytetyssä metodissa tutkitta-van aineiston määrä määräytyy julkaisujen eroavaisuudesta. Kun uutta aineistoa ei enää julkaisuista löydetä, voidaan sanoa, että aineistoa on riittävästi. Lähteinä on käy-tetty Suomen Ulkoministeriön maakuvatyöraporttia sekä monia muita internet-lähteitä.
Työssä on kuusi päälukua, joista ensimmäisenä on johdanto. Johdannon jälkeen tule-vat teoriaosuudet brändäyksestä, maakuvatyöstä ja Malesian suurlähetystöstä. Tutki-musosuus on viides pääluku, jonka jälkeen työssä on yhteenveto, joka kokoaa opin-näytetyön yhteen.
Tutkimustuloksissa on vertailtu pohjoismaita ja huomattu minkälaisia eroavaisuuksia kunkin maan sosiaalisen median toiminnasta löytyy ja miten sosiaalisen median käyt-töä voidaan kehittää.