Tapahtuman markkinointi Instagramissa : case Porispere 2018
Koskela, Tiia (2018)
Koskela, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072042
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Porispere Oy voi tehdä menestyksellistä sosiaalisen median markkinointia Instagramissa. Opinnäytetyö kohdistuu Porispere 2018 -tapahtumaan. Opinnäytetyö päätettiin toteuttaa, koska Porispere Oy ei ole aiemmin tutkinut Instagram-markkinoinnin suosiota sosiaalisen median markkinoinnissaan. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli itseni perehdyttäminen sosiaalisen median Instagram-markkinointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia analyysimenetelmiä. Opinnäytetyön kirjallinen osuus koostuu digitaalisen markkinointiviestinnän teoriatiedosta, sisältäen visuaalisen markkinoinnin sekä sosiaalisen median markkinoinnin teoriaa. Teoriaosuus koottiin ajankohtaisesta kirjallisuudesta sekä luotettavista verkkolähteistä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui julkaisujen tekemisestä Porispere-tapahtuman Instagram-sivulle. Toiminnallinen osuus rajattiin kestoltaan kolmeen viikkoon, jonka aikana julkaisuja tehtiin yhdestä muutamaan kertaan päivässä. Opinnäytetyössä päätettiin tutkia ennen kello 14 sekä kello 14 jälkeen tehtyjen julkaisujen vaikutusta. Julkaisut pyrittiin pitämään mahdollisimman erilaisina, tavoitteena selvittää millaiset julkaisut ovat menestyksekkäimpiä. Lisäksi otettiin uutena käyttöön Instagram Stories. Instagram Stories saavutti suurta suosiota seuraajien keskuudessa.
Opinnäytetyölle asetettu tavoite saavutettiin. Toiminnallisen osuuden avulla saatiin selville millaiset julkaisut Instagramissa saavuttavat eniten huomiota seuraajilta. Säännöllisten julkaisujen ansiosta myös yrityksen Instagramsivun seuraajamäärä nousi. Lisäksi opin itse sosiaalisen median markkinoinnista sekä Instagram-markkinoinnista, niin teoriassa kuin käytännössäkin.
Porispere Oy käyttää opinnäytetyötä apuna kehittäessään sosiaalisen median markkinointiaan Instagramissa. Opinnäytetyöstä selviää, millaiset julkaisut olivat suosituimpia. Tutkimuksessa selvisi, että samankaltaisten markkinointijulkaisujen teko useasti peräkkäin ei aiheuttanut suurta suosiota. Tämä tulee ottaa huomioon jatkossa ja suunnitella enemmän sisällöltään erilaisia julkaisuja.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia analyysimenetelmiä. Opinnäytetyön kirjallinen osuus koostuu digitaalisen markkinointiviestinnän teoriatiedosta, sisältäen visuaalisen markkinoinnin sekä sosiaalisen median markkinoinnin teoriaa. Teoriaosuus koottiin ajankohtaisesta kirjallisuudesta sekä luotettavista verkkolähteistä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui julkaisujen tekemisestä Porispere-tapahtuman Instagram-sivulle. Toiminnallinen osuus rajattiin kestoltaan kolmeen viikkoon, jonka aikana julkaisuja tehtiin yhdestä muutamaan kertaan päivässä. Opinnäytetyössä päätettiin tutkia ennen kello 14 sekä kello 14 jälkeen tehtyjen julkaisujen vaikutusta. Julkaisut pyrittiin pitämään mahdollisimman erilaisina, tavoitteena selvittää millaiset julkaisut ovat menestyksekkäimpiä. Lisäksi otettiin uutena käyttöön Instagram Stories. Instagram Stories saavutti suurta suosiota seuraajien keskuudessa.
Opinnäytetyölle asetettu tavoite saavutettiin. Toiminnallisen osuuden avulla saatiin selville millaiset julkaisut Instagramissa saavuttavat eniten huomiota seuraajilta. Säännöllisten julkaisujen ansiosta myös yrityksen Instagramsivun seuraajamäärä nousi. Lisäksi opin itse sosiaalisen median markkinoinnista sekä Instagram-markkinoinnista, niin teoriassa kuin käytännössäkin.
Porispere Oy käyttää opinnäytetyötä apuna kehittäessään sosiaalisen median markkinointiaan Instagramissa. Opinnäytetyöstä selviää, millaiset julkaisut olivat suosituimpia. Tutkimuksessa selvisi, että samankaltaisten markkinointijulkaisujen teko useasti peräkkäin ei aiheuttanut suurta suosiota. Tämä tulee ottaa huomioon jatkossa ja suunnitella enemmän sisällöltään erilaisia julkaisuja.