Ammatillisen opettajan osaamisen hyödyntäminen koulutusmyynnin tukena
Ärling, Johanna (2019)
Ärling, Johanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902061996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902061996
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformi ja rahoituksen leikkaukset ovat haastaneet ammatilliset oppilaitokset ja opettajat kehittämään toimintaansa. Valtakunnallisten muutosten lisäksi Gradian strategia uudistettiin vastaamaan tulevaisuuden tarpeita ja trendejä. Uusi strategia korostaa oppilaitoksen rohkeutta omaksua uutta ja olla edelläkävijä. Työelämä muuttuu yhä nopeammin ja ammatillisen koulutuksen tulee vastata näihin tarpeisiin ennakoivasti. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda uudenlainen toimintatapa hyödyntää olemassa olevaa osaamista ja osallistaa ammatilliset opettajat varmistamaan ammatillisen koulutuksen kilpailukyky. Uudella toimintatavalla tuodaan opettajien osaaminen näkyväksi ja tuotteistetaan koulutukset koulutusmyynnin tueksi.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus, jonka avulla pyritään ymmärtämään organisaation tilannetta sekä löytämään ratkaisua olemassa olevaan ongelmaan. Organisaatiossa oleva osaaminen jää hyödyntämättä tehokkaasti ulosmyytävissä koulutuksissa ja tarjouspyyntöihin reagoiminen on hidasta. Opinnäytetyö keskittyi kehittämispohjaiseen oppimiseen.
Teoriaosuudessa käsitellään osallistavaa johtamista ja visionääristä johtamista. Näiden johtamistapojen avulla pystytään vastaamaan osaamisen johtamisen haasteeseen. Tiimit ja tiimien jäsenet osallistetaan osaamisen kehittämiseen ja osaamisen hyödyntämiseen. Oppiva organisaatio ennakoi työelämän tulevaisuuden tarpeet ja kehittää organisaation toimintaa aktiivisesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ammatillisen opettajan osaamisprofiilien ja koulutusten tuotteistamisen prosessikuvaus, jonka avulla uutta toimintatapaa pystytään monistamaan eri koulutusaloille. Prosessin avulla osallistetaan koulutusalojen tiimit itse vastaamaan oman osaamisen näkyväksi tekemisestä sekä koulutusten tuotteistamisesta koulutusmyynnin tueksi.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus, jonka avulla pyritään ymmärtämään organisaation tilannetta sekä löytämään ratkaisua olemassa olevaan ongelmaan. Organisaatiossa oleva osaaminen jää hyödyntämättä tehokkaasti ulosmyytävissä koulutuksissa ja tarjouspyyntöihin reagoiminen on hidasta. Opinnäytetyö keskittyi kehittämispohjaiseen oppimiseen.
Teoriaosuudessa käsitellään osallistavaa johtamista ja visionääristä johtamista. Näiden johtamistapojen avulla pystytään vastaamaan osaamisen johtamisen haasteeseen. Tiimit ja tiimien jäsenet osallistetaan osaamisen kehittämiseen ja osaamisen hyödyntämiseen. Oppiva organisaatio ennakoi työelämän tulevaisuuden tarpeet ja kehittää organisaation toimintaa aktiivisesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ammatillisen opettajan osaamisprofiilien ja koulutusten tuotteistamisen prosessikuvaus, jonka avulla uutta toimintatapaa pystytään monistamaan eri koulutusaloille. Prosessin avulla osallistetaan koulutusalojen tiimit itse vastaamaan oman osaamisen näkyväksi tekemisestä sekä koulutusten tuotteistamisesta koulutusmyynnin tueksi.