”Nuokkarin cd-levy” : Lasten osallisuuden edistäminen Maikkulan nuorisotalolla luovan toiminnan avulla
Ontero, Jussi (2018)
Ontero, Jussi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902061981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902061981
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena on mahdollistaa Maikkulan nuorisotalon alakouluikäisten lasten idea omasta cd-levystä, joka sisältää heidän itse suunnittelemiaan ja toteuttamiaan lauluja ja tarinoita äänimuodossa. Tavoitteenani on mahdollistaa luova, osallisuutta ja itsetuntoa vahvistava tavoitteellinen kokemus kaikille kiinnostuneille nuorisotalon ja iltapäivätoimintaryhmän lapsille. Luova, tavoitteellinen toiminta voi heijastua positiivisesti myös muuhun lähiympäristöön, kuten nuorisotalon muihin kävijöihin sekä heidän koulutovereihinsa.
Opinnäytetyöni tietoperusta käsittelee lapsen osallisuutta ja itsetunnon vahvistamista sekä lapsen luovuutta osallisuuden edistämisessä. Työssäni tarkastelen lasten osallisuuden toteutumista Hartin (1992) ja Shierin (2001) osallisuuden tasomallien avulla ja niitä mukaillen Tietoperustassa käsitellään myös musiikin vaikutusta lasten luovuuteen ja sadutusta. Opinnäytetyöni toiminnan sisältö on suunniteltu tietoperustan pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin Maikkulan nuorisotalolla kahdenkymmenen alakouluikäisen lapsen kanssa. Opinnäytetyön toteutus sisälsi suunnittelun, ideoinnin ja harjoittelun lisäksi noin kaksikymmentä toimintakertaa äänitysstudiolla Toimintakerrat koostuivat lasten laulamisesta, soittamisesta, räppäämisestä ja tarinankerronnasta. Toiminnassa hyödynnettiin äänitysstudion musiikkiohjelmistoa.
Lasten ja nuorisotyöntekijöiden palautteista voi päätellä, että lasten osallisuuden edistäminen toteutui cd-levyn tekoprosessissa. Palautteiden perusteella lapset pitivät sekä kokemuksesta että omista tuotoksistaan. Nuorisotyöntekijöiltä sain positiivista palautetta muun muassa siitä, että lapset olivat innostuneita oman cd-levyn tekemisestä, sitoutuivat toimintaan ja nauttivat osallisuudestaan.
Opinnäytetyötäni voidaan käyttää nuorisotyössä esimerkkinä taiteellisesta, lasten osallisuutta ja itsetuntoa edistävästä luovasta, tavoitteellisesta toiminnasta.
Opinnäytetyöni tietoperusta käsittelee lapsen osallisuutta ja itsetunnon vahvistamista sekä lapsen luovuutta osallisuuden edistämisessä. Työssäni tarkastelen lasten osallisuuden toteutumista Hartin (1992) ja Shierin (2001) osallisuuden tasomallien avulla ja niitä mukaillen Tietoperustassa käsitellään myös musiikin vaikutusta lasten luovuuteen ja sadutusta. Opinnäytetyöni toiminnan sisältö on suunniteltu tietoperustan pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin Maikkulan nuorisotalolla kahdenkymmenen alakouluikäisen lapsen kanssa. Opinnäytetyön toteutus sisälsi suunnittelun, ideoinnin ja harjoittelun lisäksi noin kaksikymmentä toimintakertaa äänitysstudiolla Toimintakerrat koostuivat lasten laulamisesta, soittamisesta, räppäämisestä ja tarinankerronnasta. Toiminnassa hyödynnettiin äänitysstudion musiikkiohjelmistoa.
Lasten ja nuorisotyöntekijöiden palautteista voi päätellä, että lasten osallisuuden edistäminen toteutui cd-levyn tekoprosessissa. Palautteiden perusteella lapset pitivät sekä kokemuksesta että omista tuotoksistaan. Nuorisotyöntekijöiltä sain positiivista palautetta muun muassa siitä, että lapset olivat innostuneita oman cd-levyn tekemisestä, sitoutuivat toimintaan ja nauttivat osallisuudestaan.
Opinnäytetyötäni voidaan käyttää nuorisotyössä esimerkkinä taiteellisesta, lasten osallisuutta ja itsetuntoa edistävästä luovasta, tavoitteellisesta toiminnasta.