Kouluterveydenhoitajan merkitys yläkouluikäisten nuorten hygienian ja hammasterveyden edistäjänä
Vahosalmi, Jenna; Viita, Taina (2019)
Vahosalmi, Jenna
Viita, Taina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051968
Tiivistelmä
Henkilökohtaisen hygienian huolehtimisen merkitys korostuu nuorilla murrosiän tuomien muutosten myötä. Nuoren iho rasvoittuu helpommin ja hien haju voimistuu. Valtaosa nuorista laiminlyö suositusten mukaisen hampaiden säännöllisen puhdistuksen. Kouluterveyskyselyn tulokset osoittavat suomalaisten yläkouluikäisten nuorten hammasterveydessä olevan parantamisen varaa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kouluterveydenhuollossa työskentelevien kouluterveydenhoitajien merkitystä yläkouluikäisten nuorten hygienian ja hammasterveyden edistäjänä. Opinnäytetyö toteutettiin BCP-hankkeelle. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kouluterveydenhoitajien ohjausmenetelmiä nuorten hygieniasta ja hammasterveydestä. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa nuorten hygienian ja hammasterveyden tilasta kouluterveydenhoitajan näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli haastatella neljää Etelä-Pohjanmaan alueen yläkoulun kouluterveydenhoitajaa yläkouluikäisten nuorten hygienian ja hammasterveyden edistämisen menetelmistä. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää, mikä on kouluterveydenhoitajan oma kokemus nuorten hygienian ja hammasterveyden tilasta, kouluterveydenhoitajan merkitys nuorten hygienian ja hammasterveyden edistäjänä, mitkä ovat nuorten asenteet hygieniasta ja hammasterveydestä huolehtimiseen kouluterveydenhoitajan näkökulmasta, kouluterveydenhoitajan keinot tukea nuorten hygieniaa ja hammasterveyttä sekä miten ohjauskeinoja ja menetelmiä voisi kehittää nuorten hygieniasta ja hammasterveydestä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan keskustelun merkitys korostuu nuorten hygienian ja hammasterveyden edistämisessä. Kouluterveydenhoitajat kokivat keskustelun pääasialliseksi työkalukseen nuorten hygienia- ja hammasterveysasioissa. Hammasterveydestä kouluterveydenhoitajat toivovat lisäkoulutusta ja yhteistyön kehittämistä suun terveydenhuollon kanssa. Terveystarkastukset vievät valtaosan kouluterveydenhoitajien työajasta ja aikaa tulisi lisätä ryhmämuotoiseen ohjaukseen. Nuoret eivät välttämättä vielä kykene täysin ymmärtämään hygienian ja hammasterveyden laiminlyönnin seurauksia terveydelleen, mikä vahvistaa ennaltaehkäisevän työn merkitystä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kouluterveydenhuollossa työskentelevien kouluterveydenhoitajien merkitystä yläkouluikäisten nuorten hygienian ja hammasterveyden edistäjänä. Opinnäytetyö toteutettiin BCP-hankkeelle. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kouluterveydenhoitajien ohjausmenetelmiä nuorten hygieniasta ja hammasterveydestä. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa nuorten hygienian ja hammasterveyden tilasta kouluterveydenhoitajan näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli haastatella neljää Etelä-Pohjanmaan alueen yläkoulun kouluterveydenhoitajaa yläkouluikäisten nuorten hygienian ja hammasterveyden edistämisen menetelmistä. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää, mikä on kouluterveydenhoitajan oma kokemus nuorten hygienian ja hammasterveyden tilasta, kouluterveydenhoitajan merkitys nuorten hygienian ja hammasterveyden edistäjänä, mitkä ovat nuorten asenteet hygieniasta ja hammasterveydestä huolehtimiseen kouluterveydenhoitajan näkökulmasta, kouluterveydenhoitajan keinot tukea nuorten hygieniaa ja hammasterveyttä sekä miten ohjauskeinoja ja menetelmiä voisi kehittää nuorten hygieniasta ja hammasterveydestä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan keskustelun merkitys korostuu nuorten hygienian ja hammasterveyden edistämisessä. Kouluterveydenhoitajat kokivat keskustelun pääasialliseksi työkalukseen nuorten hygienia- ja hammasterveysasioissa. Hammasterveydestä kouluterveydenhoitajat toivovat lisäkoulutusta ja yhteistyön kehittämistä suun terveydenhuollon kanssa. Terveystarkastukset vievät valtaosan kouluterveydenhoitajien työajasta ja aikaa tulisi lisätä ryhmämuotoiseen ohjaukseen. Nuoret eivät välttämättä vielä kykene täysin ymmärtämään hygienian ja hammasterveyden laiminlyönnin seurauksia terveydelleen, mikä vahvistaa ennaltaehkäisevän työn merkitystä.