Varhainen tuki osana työhyvinvointia : Voimme hyvin -mallin kehitystyö
Aho, Päivi (2018)
Aho, Päivi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051962
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin ja työkyvyn ylläpitämisen merkitys kasvaa jatkuvasti hektisemmäksi käyvässä työ-elämässä. Yhä useampi työssäkäyvistä työskentelee tietotyöläisinä, jossa fyysisen kuormituksen sijaan korostuu psyykkinen kuormitus. Stressi ja kiire johtavat yhä useammin psyykkisen työkyvyn järkkymiseen, ja voivat pitkittyessään johtaa työuupumukseen, masennukseen ja jopa väliaikaiseen tai pysyvään työkyvyttömyyteen. Varhaisella tuella pyritään ennaltaehkäisemään näitä sairauksia ja puuttumaan työkykyä uhkaaviin tekijöihin ajoissa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii teknisen kaupan alalla toimiva myyntiyhtiö. Toimeksiantona on kehittää yrityksessä jo olemassa olevaa varhaisen tuen -mallia toimivammaksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyön rajauksena toimii varhaisen tuen -mallin mukaisiin keskusteluihin saapuvalle työn-tekijälle tuotettava informaatio. Koska jo lähtötilanteessa tiedostettiin, että työntekijöille tuotettava informaatio ei yksistään ole riittävä ratkaisu mallin korjaamiseksi, ja että tutkimuksen aikana nousisi esiin myös muita kehityskohteita, päätettiin muut kehityskohteet kirjata tämän opinnäytetyön johto-päätökset ja jatkotoimenpiteet osioon. Tutkimustyön lopputuotoksen ollessa konkreettinen tuote, päätettiin tämä opinnäytetyö määritellä toiminnalliseksi opinnäytetyösi.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu ammattikirjallisuudesta, laeista ja internet lähteistä. Teoreettisessa viitekehyksessä on syvennytty työhyvinvointiin, työkykyyn, varhaiseen tukeen, työhyvinvoinnin johtamiseen ja näiden lisäksi on tutkittu myös työhyvinvoinnin taloudellisia vaikutuksia. Työhyvinvoinnin taloudellisten vaikutusten tutkiminen koettiin tärkeäksi toimeksiantajan ollessa myyntiyhtiö, jonka tavoitteena on saavuttaa jatkuvasti parempaa tulosta kestävällä tavalla.
Jotta lopputuotoksesta saataisiin toimiva ja hyödyllinen, oli tarpeen kartoittaa lähtötilanne. Tiedonhankintatavoiksi valikoitui esimiesten haastattelu, jotta saataisiin tietoon esimiesten kokemukset käydyistä keskusteluista ja heidän mielipiteensä kehitystä vaativista kohdista, sekä Webropol -työkalulla toteutettu kysely työntekijöille, jotka ovat käyneet varhaisen tuen mallin mukaisissa keskusteluissa esimiehensä kanssa, jotta saataisiin selville työntekijöiden näkökulma tilanteesta.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että lopputuotos, yhtenäinen informaatio keskusteluun saapuvalle työntekijälle, on tarpeellinen ja tärkeä esimiestyön apuväline, mutta ei yksinään riitä korjaamaan tilannetta. Tämän lisäksi on tarpeellista uusia lomakekäytänteitä, lisätä koulutusta esimiehille, sekä saattaa varhaisen tuen -mallin periaatteet paremmin koko työyhteisön tietoon.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii teknisen kaupan alalla toimiva myyntiyhtiö. Toimeksiantona on kehittää yrityksessä jo olemassa olevaa varhaisen tuen -mallia toimivammaksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyön rajauksena toimii varhaisen tuen -mallin mukaisiin keskusteluihin saapuvalle työn-tekijälle tuotettava informaatio. Koska jo lähtötilanteessa tiedostettiin, että työntekijöille tuotettava informaatio ei yksistään ole riittävä ratkaisu mallin korjaamiseksi, ja että tutkimuksen aikana nousisi esiin myös muita kehityskohteita, päätettiin muut kehityskohteet kirjata tämän opinnäytetyön johto-päätökset ja jatkotoimenpiteet osioon. Tutkimustyön lopputuotoksen ollessa konkreettinen tuote, päätettiin tämä opinnäytetyö määritellä toiminnalliseksi opinnäytetyösi.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu ammattikirjallisuudesta, laeista ja internet lähteistä. Teoreettisessa viitekehyksessä on syvennytty työhyvinvointiin, työkykyyn, varhaiseen tukeen, työhyvinvoinnin johtamiseen ja näiden lisäksi on tutkittu myös työhyvinvoinnin taloudellisia vaikutuksia. Työhyvinvoinnin taloudellisten vaikutusten tutkiminen koettiin tärkeäksi toimeksiantajan ollessa myyntiyhtiö, jonka tavoitteena on saavuttaa jatkuvasti parempaa tulosta kestävällä tavalla.
Jotta lopputuotoksesta saataisiin toimiva ja hyödyllinen, oli tarpeen kartoittaa lähtötilanne. Tiedonhankintatavoiksi valikoitui esimiesten haastattelu, jotta saataisiin tietoon esimiesten kokemukset käydyistä keskusteluista ja heidän mielipiteensä kehitystä vaativista kohdista, sekä Webropol -työkalulla toteutettu kysely työntekijöille, jotka ovat käyneet varhaisen tuen mallin mukaisissa keskusteluissa esimiehensä kanssa, jotta saataisiin selville työntekijöiden näkökulma tilanteesta.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että lopputuotos, yhtenäinen informaatio keskusteluun saapuvalle työntekijälle, on tarpeellinen ja tärkeä esimiestyön apuväline, mutta ei yksinään riitä korjaamaan tilannetta. Tämän lisäksi on tarpeellista uusia lomakekäytänteitä, lisätä koulutusta esimiehille, sekä saattaa varhaisen tuen -mallin periaatteet paremmin koko työyhteisön tietoon.