Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja sen toteuttaminen Oak House - Tammitalolle
Väänänen, Taarna; Kansi, Sara (2019)
Väänänen, Taarna
Kansi, Sara
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051961
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä sosiaalinen media on muodostunut yhä tärkeämmäksi markkinointiväyläksi. Yritysten on pysyttävä muutoskykyisinä jatkuvasti kehittyvässä maailmassa, jossa kuluttajat asettavat säännöt. Johdonmukaisella ja ajankohtaisella sosiaalisen median markkinoinnilla yritys voi saavuttaa etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden, korostaa yrityksen identiteettiä ja tehostaa vuorovaikutusta asiakkaidensa kanssa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa ja sen toteuttamista toimeksiantajalle nimeltä Oak House – Tammitalo. Toimeksiantaja on majoitusalan yritys, joka sijaitsee Naantalin idyllisessä vanhassakaupungissa. Tarve opinnäytetyölle tuli toimeksiantajalta, jolla ei ollut aikaisemmin käytössä mitään sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyö on toteutettu lokakuun 2018 ja tammikuun 2019 välillä.
Opinnäytetyö on rajattu kahdessa sosiaalisen median kanavassa toteutettavaan markkinointiin ja mainontaan. Työn päätavoitteena oli lisätä yritykselle näkyvyyttä luomalla uudet markkinointikanavat ja tuottamalla yritykselle tarkoituksenmukaista, brändiä tukevaa sisältöä. Alatavoitteena oli luoda kattava perusta sekä tarvittavat työkalut sosiaalisen median markkinoinnin onnistumiselle. Tarkoituksena on, että toimeksiantajayritys voi hyödyntää opinnäytetyötä tulevaisuudessa markkinoinnin tukena.
Opinnäytetyön alussa esitellään toimeksiantaja. Tämän jälkeen työ etenee teoriaosuuteen, jossa avataan lyhyesti brändin- ja markkinoinnin käsitteitä. Seuraavana esitellään sosiaalista mediaa markkinoinnin välineenä ja käydään läpi tarvittavia työkaluja, kuten SOSTACmarkkinointimalli. Markkinointimallin jälkeen pohditaan sosiaalisen median markkinoinnin aloittamiseen liittyviä haasteita. Sitten tutustutaan opinnäytetyön kannalta merkittäviin sosiaalisen median kanaviin, Facebookiin ja Instagramiin, minkä jälkeen tarkastellaan sosiaalisen median trendejä. Viimeisenä käsitellään ilmaisen ja maksetun sosiaalisen median mainonnan eroavaisuuksia asiantuntijahaastatteluiden avulla.
Empiirinen osa pohjautuu SOSTAC-markkinointimalliin, jonka avulla toteutetaan nykytila-, kilpailija- sekä kohderyhmäanalyysi. Markkinointimallin avulla asetetaan markkinointitavoitteet ja -strategia sekä määritellään tarvittavat toimenpiteet ja toimintasuunnitelma. Empiirisen osan päättää kappale prosessinhallinta ja -seuranta.
Viimeisenä opinnäytetyössä esitellään produkti toteutettujen julkaisujen avulla. Lisäksi verrataan saavutettuja tuloksia asetettuihin markkinointitavoitteisiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että markkinointitavoitteet saavutettiin pääosin ja toimeksiantaja koki hyötyvänsä opinnäytetyöstä huomattavasti.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa ja sen toteuttamista toimeksiantajalle nimeltä Oak House – Tammitalo. Toimeksiantaja on majoitusalan yritys, joka sijaitsee Naantalin idyllisessä vanhassakaupungissa. Tarve opinnäytetyölle tuli toimeksiantajalta, jolla ei ollut aikaisemmin käytössä mitään sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyö on toteutettu lokakuun 2018 ja tammikuun 2019 välillä.
Opinnäytetyö on rajattu kahdessa sosiaalisen median kanavassa toteutettavaan markkinointiin ja mainontaan. Työn päätavoitteena oli lisätä yritykselle näkyvyyttä luomalla uudet markkinointikanavat ja tuottamalla yritykselle tarkoituksenmukaista, brändiä tukevaa sisältöä. Alatavoitteena oli luoda kattava perusta sekä tarvittavat työkalut sosiaalisen median markkinoinnin onnistumiselle. Tarkoituksena on, että toimeksiantajayritys voi hyödyntää opinnäytetyötä tulevaisuudessa markkinoinnin tukena.
Opinnäytetyön alussa esitellään toimeksiantaja. Tämän jälkeen työ etenee teoriaosuuteen, jossa avataan lyhyesti brändin- ja markkinoinnin käsitteitä. Seuraavana esitellään sosiaalista mediaa markkinoinnin välineenä ja käydään läpi tarvittavia työkaluja, kuten SOSTACmarkkinointimalli. Markkinointimallin jälkeen pohditaan sosiaalisen median markkinoinnin aloittamiseen liittyviä haasteita. Sitten tutustutaan opinnäytetyön kannalta merkittäviin sosiaalisen median kanaviin, Facebookiin ja Instagramiin, minkä jälkeen tarkastellaan sosiaalisen median trendejä. Viimeisenä käsitellään ilmaisen ja maksetun sosiaalisen median mainonnan eroavaisuuksia asiantuntijahaastatteluiden avulla.
Empiirinen osa pohjautuu SOSTAC-markkinointimalliin, jonka avulla toteutetaan nykytila-, kilpailija- sekä kohderyhmäanalyysi. Markkinointimallin avulla asetetaan markkinointitavoitteet ja -strategia sekä määritellään tarvittavat toimenpiteet ja toimintasuunnitelma. Empiirisen osan päättää kappale prosessinhallinta ja -seuranta.
Viimeisenä opinnäytetyössä esitellään produkti toteutettujen julkaisujen avulla. Lisäksi verrataan saavutettuja tuloksia asetettuihin markkinointitavoitteisiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että markkinointitavoitteet saavutettiin pääosin ja toimeksiantaja koki hyötyvänsä opinnäytetyöstä huomattavasti.