Markkinointitutkimuksen hyödyntäminen autoliikkeen markkinoinnissa
Kokkonen, Petrus (2018)
Kokkonen, Petrus
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051953
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Autoliike Miettisen uusien Skoda-autojen ulkoista markkinointia mainonnan näkökulmasta. Aihe on tärkeä, sillä Autoliike Miettinen haluaa selvittää tehokkaimmat keinot markkinoida uusia autojaan. Työssä etsitään vastauksia siihen, kuinka, missä ja kenelle Autoliike Miettisen kannattaa markkinoida uusia Skodia sekä kuinka jakaa käytettävissä olevia resursseja. Opinnäytetyön toimeksiantaja on kuopiolainen vuonna 1992 perustettu Skoda-jälleenmyyjä Autoliike Miettinen ja uusien Skodien markkinoinnin tutkiminen oli yrityksen toive ja heillä on tutkimukselle tarve. Yrityksen virallinen nimi on Markku Miettinen Oy, mutta se toimii markkinointinimellään Autoliike Miettinen. Työn tavoitteena on selvittää kannattavimmat tavat markkinoida uusia Skodia Autoliike Miettisessä.
Tietoa kerättiin verkkokyselyllä vuoden 2018 kesän ja syksyn aikana. Kyselyyn vastasi 73 vuonna 2018 uuden Sko-dan Autoliike Miettiseltä hankkinutta asiakasta. Linkki kyselyyn toimitettiin sähköpostitse ja vastaukset olivat anonyymejä.
Kyselyn tuloksena ilmenee eri segmenteille kohdistetun mainonnan olevan tehokkain tapa saavuttaa asiakkaita. Vanhempaa asiakaskuntaa kannattaa lähestyä henkilökohtaisesti, esimerkiksi sähköpostitse tai puhelimitse ja nuorempi asiakaskunta saavutetaan parhaiten sosiaalisen median ja yrityksen verkkosivujen kautta. Tutkimustuloksia hyödynnetään Autoliike Miettisen uusien autojen markkinoinnin kehittämisessä ja toteuttamisessa. Tutkimustulokset osoittavat myös, että opinnäytetyö on yritykselle käyttökelpoinen ja tulokset luotettavat.
Tietoa kerättiin verkkokyselyllä vuoden 2018 kesän ja syksyn aikana. Kyselyyn vastasi 73 vuonna 2018 uuden Sko-dan Autoliike Miettiseltä hankkinutta asiakasta. Linkki kyselyyn toimitettiin sähköpostitse ja vastaukset olivat anonyymejä.
Kyselyn tuloksena ilmenee eri segmenteille kohdistetun mainonnan olevan tehokkain tapa saavuttaa asiakkaita. Vanhempaa asiakaskuntaa kannattaa lähestyä henkilökohtaisesti, esimerkiksi sähköpostitse tai puhelimitse ja nuorempi asiakaskunta saavutetaan parhaiten sosiaalisen median ja yrityksen verkkosivujen kautta. Tutkimustuloksia hyödynnetään Autoliike Miettisen uusien autojen markkinoinnin kehittämisessä ja toteuttamisessa. Tutkimustulokset osoittavat myös, että opinnäytetyö on yritykselle käyttökelpoinen ja tulokset luotettavat.