Kipupotilaan kohtaaminen : "Ei todellakaan ole mitään tähditiedettä"
Kuvaja, Varpu; Seitsonen, Sanna (2019)
Kuvaja, Varpu
Seitsonen, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051952
Tiivistelmä
Kipu on epämiellyttävä kokemus, joka liittyy kudosvaurioon tai kudosvaurion uhkaan. Tutkimusten mukaan yli kolmannes aikuisista on kokenut kroonista kipua ja päivittäin kroonisesta kivusta kärsii lähes viisitoista prosenttia aikuisista. Kivun lasketaan olevan kroonista, kun se on kestänyt vähintään kolme kuukautta. Kroonisen kipupotilaan hoidossa potilaan aidolla kohtaamisella ja luottamuksen saavuttamisella on suuri merkitys hoidon onnistumisessa.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan potilaiden kohtaamisia hoitajien kanssa. Tietoa kohtaamisista sekä kipupotilaiden toiveita koskien kohtaamisia saatiin haastattelemalla potilaita teemahaastatteluin. Potilailla oli sekä negatiivisia että positiivisia kohtaamiskokemuksia. Tutkimuksen tulokset esitetään sisällönanalyysissä. Lisää lainauksia haastatteluista löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kipupotilaan hohtaamisessa on hoitohenkilökunnalla vielä jonkin verran parannettavaa. Tärkeitä asioita kohtaamisissa ovat hoitajan vuorovaikutustaidot, aito läsnäolo sekä kuuntelutaidot. Myös potilaan kunnioittaminen, todesta ottaminen sekä hoitosuhteen jatkuvuus ja hoitajan helppo tavoitettavuus ovat tärkeitä asioita.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan potilaiden kohtaamisia hoitajien kanssa. Tietoa kohtaamisista sekä kipupotilaiden toiveita koskien kohtaamisia saatiin haastattelemalla potilaita teemahaastatteluin. Potilailla oli sekä negatiivisia että positiivisia kohtaamiskokemuksia. Tutkimuksen tulokset esitetään sisällönanalyysissä. Lisää lainauksia haastatteluista löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kipupotilaan hohtaamisessa on hoitohenkilökunnalla vielä jonkin verran parannettavaa. Tärkeitä asioita kohtaamisissa ovat hoitajan vuorovaikutustaidot, aito läsnäolo sekä kuuntelutaidot. Myös potilaan kunnioittaminen, todesta ottaminen sekä hoitosuhteen jatkuvuus ja hoitajan helppo tavoitettavuus ovat tärkeitä asioita.