Dreijaustaidon opettaminen : Kahden opetusmenetelmän kokeilu ja vertaaminen
Mikkonen, Markku (2019)
Mikkonen, Markku
Hämeen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902041919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902041919
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli testata kahta opetusmenetelmää dreijauskurssilla. Opinnäytetyössä hyödynnetään dreijaukseen liittyviä perusasioita ja tekniikoita, joita kirjoittaja on opiskellut Hämeen ammattikorkeakoulu-opintojen aikana. Työssä testataan myös kasvatustieteen perusopinnoissa opittuja teorioita taidon opettamisesta ja kehittävästä vuorovaikutuksesta. Tavoitteena on selvittää, voiko kädentaitoja oppia tehokkaasti itsek-seen opiskellen keräämällä tietoa kirjallisuudesta, internetistä ja koke-neemmilta käsityöläisiltä, vai edellyttääkö tehokas oppiminen tiivistä käytännön yhteistyötä kokeneen käsityöläisen kanssa. Opinnäytetyön lisätavoitteena on harjoitella vuorovaikutusta opetustilanteissa.
Kurssi toteutettiin Hämeen Ammattikorkeakoulun keramiikan opetusti-loissa ja työvälineillä. Opiskelijat olivat koulun opiskelijoita ensimmäiseltä ja muilta vuosikursseilta. Opiskelijoista muodostettiin kaksi kuuden hengen ryhmää. Opetus tapahtui kahdessa eri jaksossa molemmille ryhmille. Ensimmäinen jakso sisälsi perusasioiden opetuksen ja se oli samanlainen molemmille ryhmille. Toisella jaksolla opiskelijat työskentelivät itsenäisesti. Ryhmä A sai opettajalta henkilökohtaista ohjausta edelleen, mutta ryhmä B ohjattiin itsenäiseen tiedon hakemiseen annetusta kirjallisuudesta, internetistä ja toisiltaan.
Kurssitöiden ja opiskelijoilta saadun palautteen perusteella opiskelijat oppivat dreijaustaidon alkeet ja olivat tyytyväisiä kurssin opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelijat pitivät mestari-kisälliopetusmenetelmästä enemmän. Heidän mielestä oli mukavampaa edetä opettajan antamien mallien mukaisesti. Kirjoittaja sai opettamisesta käytännön kokemusta, jota hän voi myöhemmin käyttää ja kehittää vastaavissa opetustilanteissa.
Kurssi toteutettiin Hämeen Ammattikorkeakoulun keramiikan opetusti-loissa ja työvälineillä. Opiskelijat olivat koulun opiskelijoita ensimmäiseltä ja muilta vuosikursseilta. Opiskelijoista muodostettiin kaksi kuuden hengen ryhmää. Opetus tapahtui kahdessa eri jaksossa molemmille ryhmille. Ensimmäinen jakso sisälsi perusasioiden opetuksen ja se oli samanlainen molemmille ryhmille. Toisella jaksolla opiskelijat työskentelivät itsenäisesti. Ryhmä A sai opettajalta henkilökohtaista ohjausta edelleen, mutta ryhmä B ohjattiin itsenäiseen tiedon hakemiseen annetusta kirjallisuudesta, internetistä ja toisiltaan.
Kurssitöiden ja opiskelijoilta saadun palautteen perusteella opiskelijat oppivat dreijaustaidon alkeet ja olivat tyytyväisiä kurssin opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelijat pitivät mestari-kisälliopetusmenetelmästä enemmän. Heidän mielestä oli mukavampaa edetä opettajan antamien mallien mukaisesti. Kirjoittaja sai opettamisesta käytännön kokemusta, jota hän voi myöhemmin käyttää ja kehittää vastaavissa opetustilanteissa.