Procountor-pikaohjeen laatiminen APL Balance Oy:lle
Sinkkonen, Sami (2019)
Sinkkonen, Sami
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902031877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902031877
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda pikaohje Procountor-taloushallintojärjestelmän käyttöön. Pikaohje on tarkoitettu tilitoimistojen asiakkaille ja sen tarkoitus on vähentää aikaa, joka tilitoimistojen työntekijöiltä menee asiakkaiden auttamiseen Procountorin tehokkaassa käytössä. Pikaohjeeseen on lisäksi kirjoitettu yleisimmät asiakkaan kohtaamat haasteet ja kysymykset, joita työn tilaajalta kysytään usein.
Opinnäyte on pikaohjeen osalta toteutettu toimintatutkimuksena. Lisäksi työssä on käytetty kvalitatiivisia menetelmiä. Hyödynnetyt kvalitatiiviset menetelmät ovat haastattelu ja benchmarking. Haastatteluilla selvitettiin Procountoria käyttävien kirjanpitäjien ja palkanlaskijoiden mielipiteitä ohjelmistosta. Lisäksi haastateltavilta kerättiin tietoa yleisimmistä ohjelmiston ongelmatilanteista. Bencmarkingilla vertailtiin Procountoria ja Visma Netvisor -ohjelmistoa.
Opinnäytteen tuloksena saatiin aikaan tilitoimiston asiakkaan kannalta kattava Procountor-pikaohje. Pikaohjeesa käsitellään myynti- ja ostoreskontraa, matka- ja kululaskuja sekä maksatusta. Lisäksi mukana ovat muun muassa palkat. Pikaohjeessa vastataan myös asiakkaiden yleisimpiin Procountoria käsitteleviin kysymyksiin.
Pikaohjetta ei ole vielä julkaistu, joten sen hyödyllisyyttä ei voida varmuudella arvioida. Uskon kuitenkin, että luomalleni pikaohjeelle on kysyntää sekä Procountoria käyttävien tilitoimistojen että heidän asiakkaidensa keskuudessa. Mielestäni opas on kattava, ja sen avulla pystytään vähentämään tilitoimistojen asiakkaiden Procountoriin liittyvän neuvonnan tarvetta. Jatkotutkimuksena voidaan selvittää, onko oppaasta ollut hyötyä organisaatioille ja kuinka mahdollisista ohjeen päivitetyistä versioista saataisiin entistä enemmän asiakasta palvelevia.
Opinnäyte on pikaohjeen osalta toteutettu toimintatutkimuksena. Lisäksi työssä on käytetty kvalitatiivisia menetelmiä. Hyödynnetyt kvalitatiiviset menetelmät ovat haastattelu ja benchmarking. Haastatteluilla selvitettiin Procountoria käyttävien kirjanpitäjien ja palkanlaskijoiden mielipiteitä ohjelmistosta. Lisäksi haastateltavilta kerättiin tietoa yleisimmistä ohjelmiston ongelmatilanteista. Bencmarkingilla vertailtiin Procountoria ja Visma Netvisor -ohjelmistoa.
Opinnäytteen tuloksena saatiin aikaan tilitoimiston asiakkaan kannalta kattava Procountor-pikaohje. Pikaohjeesa käsitellään myynti- ja ostoreskontraa, matka- ja kululaskuja sekä maksatusta. Lisäksi mukana ovat muun muassa palkat. Pikaohjeessa vastataan myös asiakkaiden yleisimpiin Procountoria käsitteleviin kysymyksiin.
Pikaohjetta ei ole vielä julkaistu, joten sen hyödyllisyyttä ei voida varmuudella arvioida. Uskon kuitenkin, että luomalleni pikaohjeelle on kysyntää sekä Procountoria käyttävien tilitoimistojen että heidän asiakkaidensa keskuudessa. Mielestäni opas on kattava, ja sen avulla pystytään vähentämään tilitoimistojen asiakkaiden Procountoriin liittyvän neuvonnan tarvetta. Jatkotutkimuksena voidaan selvittää, onko oppaasta ollut hyötyä organisaatioille ja kuinka mahdollisista ohjeen päivitetyistä versioista saataisiin entistä enemmän asiakasta palvelevia.