Vauvakerhon ohjaaminen terveyden edistämisen näkökulmasta varhaista vuorovaikutusta tukien
Lappavirta, Sanni; Korpinen, Elli (2018)
Lappavirta, Sanni
Korpinen, Elli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901311773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901311773
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on jakaa tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta ja tukea vauvan sekä vanhempien välistä suhdetta. Tämän lisäksi luotiin vauvahierontaopas, jonka tavoitteena oli antaa konkreettisia keinoja vuorovaikutuksen tukemiseksi. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työn tilaajana toimi Janakkalan seurakunta.
Ohjauskerrat pidettiin Turengin vauvakerhossa. Ensimmäisellä kerralla oli luento varhaisesta vuorovaikutuksesta ja toisella vauvahierontatunti. Ohjauskerrat perustuivat työn teoreettiseen viitekehykseen. Tietoa etsittiin laajasti niin kirjallisuudesta kuin internetistä.
Toimintakertojen jälkeen palaute kerättiin kyselylomakkeen avulla. Saatekirjettä ei ollut, vaan kysely jaettiin henkilökohtaisesti osallistuneille. Kyselyn mukaan suurin osa oli tyytyväisiä luotuun kokonaisuuteen ja ohjauskerrat tarjosivat uutta tietoa sekä konkreettisia keinoja vuorovaikutuksen tukemiseksi. Kyselystä saadut vastaukset analysoitiin hyödyntäen sisällön analyysia. Avoimet kysymykset luokiteltiin teemoittain, jonka avulla saatiin selkeä kuva esimerkiksi siitä, millaista hyötyä osallistujat kokivat.
Tilaaja oli tyytyväinen pidettyihin tunteihin sekä hyvään ja selkeään oppaaseen. Osallistujat saivat painetun oppaan ja sähköinen versio jäi seurakunnan käytettäväksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista perehtyä tarkemmin siihen, miten varhaista vuorovaikutusta suomalaisessa yhteiskunnassa tuetaan.
Ohjauskerrat pidettiin Turengin vauvakerhossa. Ensimmäisellä kerralla oli luento varhaisesta vuorovaikutuksesta ja toisella vauvahierontatunti. Ohjauskerrat perustuivat työn teoreettiseen viitekehykseen. Tietoa etsittiin laajasti niin kirjallisuudesta kuin internetistä.
Toimintakertojen jälkeen palaute kerättiin kyselylomakkeen avulla. Saatekirjettä ei ollut, vaan kysely jaettiin henkilökohtaisesti osallistuneille. Kyselyn mukaan suurin osa oli tyytyväisiä luotuun kokonaisuuteen ja ohjauskerrat tarjosivat uutta tietoa sekä konkreettisia keinoja vuorovaikutuksen tukemiseksi. Kyselystä saadut vastaukset analysoitiin hyödyntäen sisällön analyysia. Avoimet kysymykset luokiteltiin teemoittain, jonka avulla saatiin selkeä kuva esimerkiksi siitä, millaista hyötyä osallistujat kokivat.
Tilaaja oli tyytyväinen pidettyihin tunteihin sekä hyvään ja selkeään oppaaseen. Osallistujat saivat painetun oppaan ja sähköinen versio jäi seurakunnan käytettäväksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista perehtyä tarkemmin siihen, miten varhaista vuorovaikutusta suomalaisessa yhteiskunnassa tuetaan.