Ehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvatuksessa
Bergman, Emma; Myllyrinne, Roosa (2019)
Bergman, Emma
Myllyrinne, Roosa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on ehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvatuksessa. Työelämäkumppaninamme toimi Kotkan kaupungin varhaiskasvatus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien toimintatapoja, ajatuksia ja haasteita ehkäisevästä lastensuojelusta sekä esitellä kootun tiedon avulla yleistä tietoa ehkäisevästä lastensuojelusta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tuloksia ja kehittämisideoita voidaan käyttää hyödyksi esimerkiksi silloin, kun mietitään ehkäisevän lastensuojelun toteutumista ja sen kehittämistä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Kotkan kaupungin kahden päiväkodin lastentarhanopettajia. Haastattelut toteutettiin käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Haastatteluihin osallistuneet lastentarhanopettajat ja päiväkodit pidetään opinnäytetyössä anonyymeina.
Analysoimme aineiston sisällönanalyysin avulla. Aineistosta nousevien teemojen huomasimme pohjautuvan paljon teemahaastattelun runkoon. Isoimmiksi teemoiksi nousivat varhainen puuttuminen ja varhainen tuki, avoin vuorovaikutus sekä huolen puheeksiottaminen ja tilanneherkkyys.
Tuloksista ilmeni, että haastateltavien mielestä ehkäisevän lastensuojelun tarve on lisääntynyt ja samalla myös varhaiskasvatuksen toiminta ja rooli on muuttunut entistä avoimempaan suuntaan, jossa kasvatuskumppanuus ja yhteistyö vanhempien kanssa on entistä tärkeämpää. Vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön lisäännyttyä myös huoliin puututaan entistä aiemmin ja niistä keskustellaan avoimemmin vanhempien kanssa. Tärkeimpinä ehkäisevän lastensuojelun keinoina lastentarhanopettajat toivat esille vuorovaikutuksen, yhteistyön ja avoimen keskustelun perheen ja työntekijöiden kesken. Lastentarhanopettajat kertoivat varhaiskasvatuksen olevan jo palveluna itsessään ehkäisevää lastensuojelua, minkä tärkeä tehtävä on turvata lapselle turvallinen arki ja kehitys. Myös moniammatillisen yhteistyön merkitys ja sen tuomat haasteet tuotiin esille osana ehkäisevää lastensuojelua.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Kotkan kaupungin kahden päiväkodin lastentarhanopettajia. Haastattelut toteutettiin käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Haastatteluihin osallistuneet lastentarhanopettajat ja päiväkodit pidetään opinnäytetyössä anonyymeina.
Analysoimme aineiston sisällönanalyysin avulla. Aineistosta nousevien teemojen huomasimme pohjautuvan paljon teemahaastattelun runkoon. Isoimmiksi teemoiksi nousivat varhainen puuttuminen ja varhainen tuki, avoin vuorovaikutus sekä huolen puheeksiottaminen ja tilanneherkkyys.
Tuloksista ilmeni, että haastateltavien mielestä ehkäisevän lastensuojelun tarve on lisääntynyt ja samalla myös varhaiskasvatuksen toiminta ja rooli on muuttunut entistä avoimempaan suuntaan, jossa kasvatuskumppanuus ja yhteistyö vanhempien kanssa on entistä tärkeämpää. Vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön lisäännyttyä myös huoliin puututaan entistä aiemmin ja niistä keskustellaan avoimemmin vanhempien kanssa. Tärkeimpinä ehkäisevän lastensuojelun keinoina lastentarhanopettajat toivat esille vuorovaikutuksen, yhteistyön ja avoimen keskustelun perheen ja työntekijöiden kesken. Lastentarhanopettajat kertoivat varhaiskasvatuksen olevan jo palveluna itsessään ehkäisevää lastensuojelua, minkä tärkeä tehtävä on turvata lapselle turvallinen arki ja kehitys. Myös moniammatillisen yhteistyön merkitys ja sen tuomat haasteet tuotiin esille osana ehkäisevää lastensuojelua.