Simulaatiokoulutuksen kehittämisellä kohti potilasturvallista ammattitaitoa : Palautelomake Oulun Seudun yhteispäivystyksen simulaatiokouluttajille
Jäppinen, Jenni; Roos, Laura (2019)
Jäppinen, Jenni
Roos, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301740
Tiivistelmä
Potilasturvallisuuden edistäminen on yhä tärkeämpi osa suomalaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Potilasturvallisuus määritellään siten, että henkilön saama hoito ja palvelut edistävät hänen kokonaisvaltaista hyvinvointiaan, ja näistä aiheutuu hänelle mahdollisimman vähän haittaa. Simulaatiokoulutus on yksi vaikuttavimmista tavoista lisätä potilasturvallisuutta. Simulaatiokoulutuksessa harjoitellaan pääasiallisesti yhteistyö- ja kommunikaatiotaitoja. Tiimityöskentelytaitojen harjaannuttaminen parantaa tutkitusti potilasturvallisuutta.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kanssa. Opinnäytetyömme aiheen saimme tilaustyönä Oulun Seudun Yhteispäivystyksen (OSYP) simulaatiokouluttajilta. Heillä oli tarve uudelle palautelomakkeelle, jolla he voisivat kerätä palautetta ja kehittää omia simulaatiokoulutuksiaan. Opinnäytetyömme on myös osa ammatillista kehittymistämme ja osaamistamme sairaanhoitajina.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli tuottaa strukturoitu, sähköinen palautelomake simulaatiokouluttajien käyttöön. Opinnäytetyössämme perehdyttiin simulaatiokoulutuksen, ei-teknisten taitojen, simulaatiopedagogiikan sekä palautelomakkeen rakentamisen teorioihin. Simulaatiokoulutuksen palautelomakkeen kehittämisen yhtenä tavoitteena oli myös se, että potilasturvallisuus paranisi koulutuksen palautteiden perusteella. Oppimistavoitteinamme näiden lisäksi oli oppia rakentamaan toimiva palautelomake työelämän tarpeisiin, perehtyä alan kotimaiseen sekä kansainväliseen kirjallisuuteen ja tieteellisiin julkaisuihin. Samalla opimme myös lähdekriittisyyttä.
Rakensimme palautelomakkeen väittämät tutkittuun teoriatietoon perustuen. Testasimme alustavan lomakkeen OSYP:n simulaatiokoulutuksessa varsinaisilla loppukäyttäjillä, ja keräsimme testauksesta palautetta. Saamamme palaute oli pääosin yhtenäistä ja positiivista. Teimme lopulliseen lomakkeeseen pieniä muutoksia sanavalintoihin ja lisäsimme kaksi väittämää. Muokkasimme palautelomakkeen lopulliseen muotoon ja siirsimme sen sähköiseen muotoon Google Forms –alustalle.
Sähköinen palautelomake tulee käyttöön OSYP:n simulaatiokoulutuksiin, ja sen avulla pyritään kehittämään koulutuksia. Oulun ammattikorkeakoululla on myös käyttöoikeus palautelomakkeeseen, ja alustavasti on ollut puhetta, että se tulisi käyttöön koulun simulaatio-opettajille. Palautelomakkeen avulla myös opettajat voivat kehittää simulaatio-oppitunteja, ja saada kirjallista palautetta niistä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kanssa. Opinnäytetyömme aiheen saimme tilaustyönä Oulun Seudun Yhteispäivystyksen (OSYP) simulaatiokouluttajilta. Heillä oli tarve uudelle palautelomakkeelle, jolla he voisivat kerätä palautetta ja kehittää omia simulaatiokoulutuksiaan. Opinnäytetyömme on myös osa ammatillista kehittymistämme ja osaamistamme sairaanhoitajina.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli tuottaa strukturoitu, sähköinen palautelomake simulaatiokouluttajien käyttöön. Opinnäytetyössämme perehdyttiin simulaatiokoulutuksen, ei-teknisten taitojen, simulaatiopedagogiikan sekä palautelomakkeen rakentamisen teorioihin. Simulaatiokoulutuksen palautelomakkeen kehittämisen yhtenä tavoitteena oli myös se, että potilasturvallisuus paranisi koulutuksen palautteiden perusteella. Oppimistavoitteinamme näiden lisäksi oli oppia rakentamaan toimiva palautelomake työelämän tarpeisiin, perehtyä alan kotimaiseen sekä kansainväliseen kirjallisuuteen ja tieteellisiin julkaisuihin. Samalla opimme myös lähdekriittisyyttä.
Rakensimme palautelomakkeen väittämät tutkittuun teoriatietoon perustuen. Testasimme alustavan lomakkeen OSYP:n simulaatiokoulutuksessa varsinaisilla loppukäyttäjillä, ja keräsimme testauksesta palautetta. Saamamme palaute oli pääosin yhtenäistä ja positiivista. Teimme lopulliseen lomakkeeseen pieniä muutoksia sanavalintoihin ja lisäsimme kaksi väittämää. Muokkasimme palautelomakkeen lopulliseen muotoon ja siirsimme sen sähköiseen muotoon Google Forms –alustalle.
Sähköinen palautelomake tulee käyttöön OSYP:n simulaatiokoulutuksiin, ja sen avulla pyritään kehittämään koulutuksia. Oulun ammattikorkeakoululla on myös käyttöoikeus palautelomakkeeseen, ja alustavasti on ollut puhetta, että se tulisi käyttöön koulun simulaatio-opettajille. Palautelomakkeen avulla myös opettajat voivat kehittää simulaatio-oppitunteja, ja saada kirjallista palautetta niistä.