Kiistelty eutanasia : Video Diakonia-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön
Haataja, Marianne; Pahkamäki, Anni (2019)
Haataja, Marianne
Pahkamäki, Anni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301737
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Marianne Haataja ja Anni Pahkamäki
Kiistelty eutanasia. Video Diakonia-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön
61 s., 2 liitettä
Tammikuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki
Terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK) -diakonien hoitotyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa video eutanasiasta Diakonia-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön Palliative Care and end of life care -kurssille erään kurssia opettavan lehtorin pyynnöstä. Sen tavoitteena oli herättää opiskelijoita pohtimaan eutanasiaan ja kuolemaan liittyviä kysymyksiä ja eettisiä haasteita. Tarkoituksena oli aiheen pohtiminen mahdollisimman monesta eri näkökulmasta sekä henkilökohtaisesti että tulevina sosiaali- ja terveysalan ammattilaisina. Lisäksi video tehtiin toimimaan keskustelun avaajana ja herättäjänä. Videon esittämisen jälkeen luokassa on varattu aikaa yhteiselle keskustelulle.
Videota varten aiheesta kerättiin teoreettista tietoa ja haastateltiin 11 Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Videossa painopiste oli opiskelijoiden esiin nostamissa teemoissa ja pohdinnoissa. Näitä olivat eutanasian lisäksi muun muassa palliatiivinen hoito, itsemääräämisoikeus, eettisyys, kristinuskon näkökulma sekä kärsimys. Videolle valittiin laajasti eri näkökulmia edustavia mielipiteitä ja ajatuksia, mutta itse video haluttiin pitää kantaa ottamattomana. Video esitettiin opiskelijaryhmille kaksi kertaa, ja sitä muokattiin lomakkeilla kerättyjen
palautteiden perusteella, joita saatiin 69 kappaletta.
Palautteiden pohjalta positiivisena nähtiin eri näkökulmien esittely, videon herättämät ajatukset sekä videon havainnollisuus opetusmenetelmänä. Jotkut opiskelijat pitivät videota liian uskonnollisena, ja osa pohti vakaumuksen vahvaa vaikutusta mielipiteeseen eutanasiasta. Muutaman opiskelijan palautteesta heijastui, että heidän oma voimakas mielipiteensä esti heitä kunnioittamasta tai ymmärtämästä eriäviä mielipiteitä ja ajatuksia.
Palautteiden perusteella video koettiin pääosin toimivaksi opetusmenetelmäksi ja keskustelun herättäjäksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että videomuotoinen keskustelunavaus eutanasiasta on tarpeellinen sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa.
Asiasanat: eutanasia, video, eettisyys, palliatiivinen hoito, kuolema
Marianne Haataja ja Anni Pahkamäki
Kiistelty eutanasia. Video Diakonia-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön
61 s., 2 liitettä
Tammikuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki
Terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK) -diakonien hoitotyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa video eutanasiasta Diakonia-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön Palliative Care and end of life care -kurssille erään kurssia opettavan lehtorin pyynnöstä. Sen tavoitteena oli herättää opiskelijoita pohtimaan eutanasiaan ja kuolemaan liittyviä kysymyksiä ja eettisiä haasteita. Tarkoituksena oli aiheen pohtiminen mahdollisimman monesta eri näkökulmasta sekä henkilökohtaisesti että tulevina sosiaali- ja terveysalan ammattilaisina. Lisäksi video tehtiin toimimaan keskustelun avaajana ja herättäjänä. Videon esittämisen jälkeen luokassa on varattu aikaa yhteiselle keskustelulle.
Videota varten aiheesta kerättiin teoreettista tietoa ja haastateltiin 11 Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Videossa painopiste oli opiskelijoiden esiin nostamissa teemoissa ja pohdinnoissa. Näitä olivat eutanasian lisäksi muun muassa palliatiivinen hoito, itsemääräämisoikeus, eettisyys, kristinuskon näkökulma sekä kärsimys. Videolle valittiin laajasti eri näkökulmia edustavia mielipiteitä ja ajatuksia, mutta itse video haluttiin pitää kantaa ottamattomana. Video esitettiin opiskelijaryhmille kaksi kertaa, ja sitä muokattiin lomakkeilla kerättyjen
palautteiden perusteella, joita saatiin 69 kappaletta.
Palautteiden pohjalta positiivisena nähtiin eri näkökulmien esittely, videon herättämät ajatukset sekä videon havainnollisuus opetusmenetelmänä. Jotkut opiskelijat pitivät videota liian uskonnollisena, ja osa pohti vakaumuksen vahvaa vaikutusta mielipiteeseen eutanasiasta. Muutaman opiskelijan palautteesta heijastui, että heidän oma voimakas mielipiteensä esti heitä kunnioittamasta tai ymmärtämästä eriäviä mielipiteitä ja ajatuksia.
Palautteiden perusteella video koettiin pääosin toimivaksi opetusmenetelmäksi ja keskustelun herättäjäksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että videomuotoinen keskustelunavaus eutanasiasta on tarpeellinen sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa.
Asiasanat: eutanasia, video, eettisyys, palliatiivinen hoito, kuolema