Kiusaamisen ehkäisy Piki-toimintamallia käyttämällä : Kysely päiväkotien varhaiskasvattajille
Kankainen, Piia; Johansson, Minttu (2019)
Kankainen, Piia
Johansson, Minttu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301731
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Johansson, Minttu & Kankainen, Piia
Kiusaamisen ehkäisy Piki-toimintamallia käyttämällä
Kysely päiväkotien varhaiskasvattajille
Kevät 2019
41sivua, 2 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi AMK
Varhaiskasvatuksen opettaja
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa päiväkotien varhaiskasvattajien kokemuksia roolistaan kiusaamisen ehkäisijöinä ja Piki-toimintamallin käytöstä kiusaamisen ehkäisyn tukena. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tiina Haapsalon kanssa, joka on yksi Piki-toimintamallin tekijöistä. Materiaali tarjoaa varhaiskasvattajille välineen ehkäistä kiusaamista ja opettaa pienille lapsille sosiaalisia taitoja erilaisissa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä. Materiaalia voi soveltaa eri tavoin lapsiryhmän tarpeiden ja ikätason mukaan.
Opinnäytetyö oli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin Kirkkonummen kunnan suomenkielisissä päiväkodeissa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-kyselyä. Kyselyn avulla kerättiin varhaiskasvattajien kokemuksia roolistaan kiusaamisen ehkäisijöinä ja kokemuksia Piki-toimintamallin käytöstä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Kirkkonummen kunnan päiväkotien Piki-toimintamallia käyttäneet varhaiskasvattajat. Vastaajia oli seitsemän, joista viisi oli varhaiskasvatuksen opettajia ja kaksi varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Tutkimuksen käytännön toteutus ja tulosten analysointi tapahtui syksyllä 2018.
Tutkimusaineisto kuvattiin aineistosta lähtevällä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvattajat kokevat roolinsa kiusaamisen ehkäisijöinä tärkeäksi. Piki-toimintamalli oli antanut ryhmän ohjaamiseen hyvän välineen käsitellä tunnetaitoja lasten kanssa. Piki-toimintamallin käyttö oli varhaiskasvattajien mukaan myös herättänyt lapsissa pohdintaa kiusaamiseen ja toisten tunteisiin liittyen.
Kiusaamisen ehkäisy sekä sosiaalisten taitojen vahvistaminen on tärkeä osa varhaiskasvatusta, johon Piki-toimintamalli antaa hyvän välineen. Yleisesti varhaiskasvatuksessa tehty työ kantaa pitkälle tulevaisuuteen, ja voi ehkäistä kiusaamista myös koulussa ja työelämässä. Kiusaamisen ehkäisy on koko lapsen kasvatukseen osallistuvien aikuisten asia. Jatkotutkimuksena voisi selvittää myös muiden toimijoiden osalta, miten Piki-toimintamallia on käytetty, sekä miten lapset ja lasten vanhemmat on otettu mukaan toimintamallin käyttöön.
Johansson, Minttu & Kankainen, Piia
Kiusaamisen ehkäisy Piki-toimintamallia käyttämällä
Kysely päiväkotien varhaiskasvattajille
Kevät 2019
41sivua, 2 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi AMK
Varhaiskasvatuksen opettaja
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa päiväkotien varhaiskasvattajien kokemuksia roolistaan kiusaamisen ehkäisijöinä ja Piki-toimintamallin käytöstä kiusaamisen ehkäisyn tukena. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tiina Haapsalon kanssa, joka on yksi Piki-toimintamallin tekijöistä. Materiaali tarjoaa varhaiskasvattajille välineen ehkäistä kiusaamista ja opettaa pienille lapsille sosiaalisia taitoja erilaisissa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä. Materiaalia voi soveltaa eri tavoin lapsiryhmän tarpeiden ja ikätason mukaan.
Opinnäytetyö oli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin Kirkkonummen kunnan suomenkielisissä päiväkodeissa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-kyselyä. Kyselyn avulla kerättiin varhaiskasvattajien kokemuksia roolistaan kiusaamisen ehkäisijöinä ja kokemuksia Piki-toimintamallin käytöstä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Kirkkonummen kunnan päiväkotien Piki-toimintamallia käyttäneet varhaiskasvattajat. Vastaajia oli seitsemän, joista viisi oli varhaiskasvatuksen opettajia ja kaksi varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Tutkimuksen käytännön toteutus ja tulosten analysointi tapahtui syksyllä 2018.
Tutkimusaineisto kuvattiin aineistosta lähtevällä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvattajat kokevat roolinsa kiusaamisen ehkäisijöinä tärkeäksi. Piki-toimintamalli oli antanut ryhmän ohjaamiseen hyvän välineen käsitellä tunnetaitoja lasten kanssa. Piki-toimintamallin käyttö oli varhaiskasvattajien mukaan myös herättänyt lapsissa pohdintaa kiusaamiseen ja toisten tunteisiin liittyen.
Kiusaamisen ehkäisy sekä sosiaalisten taitojen vahvistaminen on tärkeä osa varhaiskasvatusta, johon Piki-toimintamalli antaa hyvän välineen. Yleisesti varhaiskasvatuksessa tehty työ kantaa pitkälle tulevaisuuteen, ja voi ehkäistä kiusaamista myös koulussa ja työelämässä. Kiusaamisen ehkäisy on koko lapsen kasvatukseen osallistuvien aikuisten asia. Jatkotutkimuksena voisi selvittää myös muiden toimijoiden osalta, miten Piki-toimintamallia on käytetty, sekä miten lapset ja lasten vanhemmat on otettu mukaan toimintamallin käyttöön.