Delaktighetsfrämjande arbete på daghemmet Ankdammen : En kvalitativ studie ur ett socialpedagogiskt och aktivitetsperspektiv
Knopman, Isabella; Lempinen, Christa; Kullberg, Ninni (2019)
Knopman, Isabella
Lempinen, Christa
Kullberg, Ninni
Yrkeshögskolan Arcada
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301703
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tilaustyö Päiväkoti Ankkalammelta ja käsittelee osallisuutta
edistävää työtä varhaiskasvatuksessa. Uusi varhaiskasvatussuunnitelma otettiin käyttöön
1.8.2017 ja tämä opinnäytetyö voi toimia varhaiskasvatussuunnitelman rinnalla. Työ on
laadullinen tutkimus sosiaalipedagogisella sekä toiminnallisella näkökulmalla ja
käsittelee lasten osallisuutta sekä toimintatiedettä varhaiskasvatuksessa. Yhdessä
toimeksiantajan kanssa päädyimme rajaamaan työn aiheeksi lasten osallisuuden
varhaiskasvatuksessa ja sen edistämisen. Lapsen osallistaminen varhaiskasvatuksessa
edellyttää oikeanlaista tuntemusta henkilökunnalta. Henkilökunnan tehtävä on
mahdollistaa arkisia aktiviteetteja lapsille sekä ottaa heitä mukaan suunnitteluun. Kun
lapsi saa olla mukana suunnittelemassa toimintaa, voi lopputulos olla hyvin erilainen
verrattuna aikuisen suunnittelemaan toimintaan. Lapsella on mahdollisuus oppia uusia
taitoja yhdessä toisten lasten kanssa toimiessaan. Tämä edistää lapsen itsenäisyyttä.
Lapsen osallistaminen suunnittelussa sekä toiminnan arvioinnissa edistää myös lapsen
osallisuuden tunnetta ja antaa lapselle itsevarmuutta. Työn materiaali kerättiin
observoimalla ryhmää ja henkilökuntaa sekä haastattelemalla henkilökuntaa. Materiaali
litteroitiin ja numeroitiin. Tuloksena observoinnista ja haastatteluista voi todeta, että
Päiväkoti Ankkalammen lapset useimmiten tuntevat osallisuutta toiminnassa. Lasten
hyvä kohtaaminen vahvistaa heidän osallisuuden tunnetta. Ryhmän monimuotoisuus
asettaa haasteita henkilökunnalle, ja siitä johtuen toiminnan tulee olla tasolla, joka on
sopiva kaikille osallistujille. Päiväkodin henkilökunta tukee lasten osallistamista
tarjoamalla heille monipuolista ja vaihtelevaa toimintaa pienryhmissä. Monipuolinen
toiminta tarjoaa lapselle mahdollisuutta kokeilla taitojaan ja myötävaikuttaa lapsen
identiteetin kehitystä. Lapsuudessa koettu osallisuus tukee myös osallisuuden tunnetta
aikuisiällä
edistävää työtä varhaiskasvatuksessa. Uusi varhaiskasvatussuunnitelma otettiin käyttöön
1.8.2017 ja tämä opinnäytetyö voi toimia varhaiskasvatussuunnitelman rinnalla. Työ on
laadullinen tutkimus sosiaalipedagogisella sekä toiminnallisella näkökulmalla ja
käsittelee lasten osallisuutta sekä toimintatiedettä varhaiskasvatuksessa. Yhdessä
toimeksiantajan kanssa päädyimme rajaamaan työn aiheeksi lasten osallisuuden
varhaiskasvatuksessa ja sen edistämisen. Lapsen osallistaminen varhaiskasvatuksessa
edellyttää oikeanlaista tuntemusta henkilökunnalta. Henkilökunnan tehtävä on
mahdollistaa arkisia aktiviteetteja lapsille sekä ottaa heitä mukaan suunnitteluun. Kun
lapsi saa olla mukana suunnittelemassa toimintaa, voi lopputulos olla hyvin erilainen
verrattuna aikuisen suunnittelemaan toimintaan. Lapsella on mahdollisuus oppia uusia
taitoja yhdessä toisten lasten kanssa toimiessaan. Tämä edistää lapsen itsenäisyyttä.
Lapsen osallistaminen suunnittelussa sekä toiminnan arvioinnissa edistää myös lapsen
osallisuuden tunnetta ja antaa lapselle itsevarmuutta. Työn materiaali kerättiin
observoimalla ryhmää ja henkilökuntaa sekä haastattelemalla henkilökuntaa. Materiaali
litteroitiin ja numeroitiin. Tuloksena observoinnista ja haastatteluista voi todeta, että
Päiväkoti Ankkalammen lapset useimmiten tuntevat osallisuutta toiminnassa. Lasten
hyvä kohtaaminen vahvistaa heidän osallisuuden tunnetta. Ryhmän monimuotoisuus
asettaa haasteita henkilökunnalle, ja siitä johtuen toiminnan tulee olla tasolla, joka on
sopiva kaikille osallistujille. Päiväkodin henkilökunta tukee lasten osallistamista
tarjoamalla heille monipuolista ja vaihtelevaa toimintaa pienryhmissä. Monipuolinen
toiminta tarjoaa lapselle mahdollisuutta kokeilla taitojaan ja myötävaikuttaa lapsen
identiteetin kehitystä. Lapsuudessa koettu osallisuus tukee myös osallisuuden tunnetta
aikuisiällä