Aikuisen potilaan hoitoelvytys sairaalassa : Opetusvideot Karelia-ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille
Regonen, Semjon; Kettunen, Minna (2018)
Regonen, Semjon
Kettunen, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301698
Tiivistelmä
Äkillisiä sydänpysähdyksiä tapahtuu 1-5, tuhatta sairaalahoitojaksoa kohti. Keskimäärin viidennes potilaista selviytyy sydänpysähdyksestä sairaalaolosuhteissa. Tutkimuksen mukaan suomalaisten sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden elvytystaidoissa on havaittu joitakin puutteita, eivätkä ne kaikilta osin vastaa Käypä hoito -suosituksen mukaista ohjetta. Viimeisimmät elvytyssuositukset päivitettiin vuonna 2015 ja julkaistiin Käypä hoito -suosituksissa vuonna 2016.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli tukea Karelia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden hoitoelvytystaitojen oppimista ja opittujen taitojen ylläpitoa. Tehtävänä opinnäytetyössämme oli toteuttaa hoitoelvytyksestä kaksi opetusvideota, joissa lähtötilanteena on eri alkurytmit. Opetusvideoissa oli tavoitteena tuoda selkeästi esille hoitoelvytyksen eteneminen ja sairaanhoitajan tehtävät eri rooleissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulu ja sen kohderyhmänä olivat sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat.
Hoitoelvytyksestä toteutettiin kaksi informatiivista opetusvideota. Opetusvideoissa tuodaan esille sairaanhoitajien tehtäviä hoitoelvytys tilanteessa, kun alkurytminä on kammiovärinä tai asystole. Opetusvideot editoitiin tiiviiseen muotoon, säilyttäen kuitenkin asiasisältö selkeänä. Tämän vuoksi videoiden aika ei vastaa todellista aikaa. Opinnäytetyön toiminnallista osuutta tullaan käyttämään Karelia-ammattikorkeakoulun hoitoelvytys opetuksessa. Jatkossa suomalaisten Käypä hoito -suositusten päivittyessä on syytä tarkastaa uudelleen opetusvideoiden tietojen ajantasaisuus.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli tukea Karelia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden hoitoelvytystaitojen oppimista ja opittujen taitojen ylläpitoa. Tehtävänä opinnäytetyössämme oli toteuttaa hoitoelvytyksestä kaksi opetusvideota, joissa lähtötilanteena on eri alkurytmit. Opetusvideoissa oli tavoitteena tuoda selkeästi esille hoitoelvytyksen eteneminen ja sairaanhoitajan tehtävät eri rooleissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulu ja sen kohderyhmänä olivat sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat.
Hoitoelvytyksestä toteutettiin kaksi informatiivista opetusvideota. Opetusvideoissa tuodaan esille sairaanhoitajien tehtäviä hoitoelvytys tilanteessa, kun alkurytminä on kammiovärinä tai asystole. Opetusvideot editoitiin tiiviiseen muotoon, säilyttäen kuitenkin asiasisältö selkeänä. Tämän vuoksi videoiden aika ei vastaa todellista aikaa. Opinnäytetyön toiminnallista osuutta tullaan käyttämään Karelia-ammattikorkeakoulun hoitoelvytys opetuksessa. Jatkossa suomalaisten Käypä hoito -suositusten päivittyessä on syytä tarkastaa uudelleen opetusvideoiden tietojen ajantasaisuus.