Seminaaritapahtuman digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma
Peker, Pia (2019)
Peker, Pia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301695
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen eli produktiivinen ja sen tarkoitus on seminaaritapahtuman digitaalisen markkinoinnin kehittäminen sekä luoda kehittämissuunnitelma, jota voidaan hyödyntää myös organisaation muiden tapahtumien suunnittelussa ja markkinoinnissa. Lisäksi suunnitelman kautta edistetään digitaalisen markkinoinnin työvälineiden, kuten markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja sosiaalisen median kanavien käyttöä organisaatiossa. Seminaaritapahtuman kohderyhmä ovat b-to-b-asiakkaat.
Teoreettinen osa jakautuu tapahtuman järjestämisen kokonaisuuteen, jossa tapahtuman tavoitteiden ja lähtökohta-analyysien määrittelyjen kautta siirrytään kohderyhmien analysointiin sekä asiakkaan ostoprosessiin vaikuttamiseen. Tapahtuman markkinointiviestintä osassa on keskitytty sisältömarkkinointiin, hakukoneoptimointiin, sähköpostimarkkinointiin sekä erilaisiin markkinointia tukeviin sosiaalisen median kanavavalintoihin. Markkinoinnin työvälineen markkinoinnin automaatiojärjestelmän mahdollisuudet tulevat esille etenkin sähköpostimarkkinointia tehdessä ja muuta mainontaan kohdistaessa.
Toiminnallisen osuudessa kehittämissuunnitelmaa luodessa hyödynnettiin edellisen vuoden tapahtuman toimenpiteiden analysoinnin kautta tulleita tuloksia. Lisäksi käytetään seminaaritapahtuman osallistujilta kerättyjä palautteita markkinoinnin kehittämissuunnitelmassa luodessa.
Teoreettinen osa jakautuu tapahtuman järjestämisen kokonaisuuteen, jossa tapahtuman tavoitteiden ja lähtökohta-analyysien määrittelyjen kautta siirrytään kohderyhmien analysointiin sekä asiakkaan ostoprosessiin vaikuttamiseen. Tapahtuman markkinointiviestintä osassa on keskitytty sisältömarkkinointiin, hakukoneoptimointiin, sähköpostimarkkinointiin sekä erilaisiin markkinointia tukeviin sosiaalisen median kanavavalintoihin. Markkinoinnin työvälineen markkinoinnin automaatiojärjestelmän mahdollisuudet tulevat esille etenkin sähköpostimarkkinointia tehdessä ja muuta mainontaan kohdistaessa.
Toiminnallisen osuudessa kehittämissuunnitelmaa luodessa hyödynnettiin edellisen vuoden tapahtuman toimenpiteiden analysoinnin kautta tulleita tuloksia. Lisäksi käytetään seminaaritapahtuman osallistujilta kerättyjä palautteita markkinoinnin kehittämissuunnitelmassa luodessa.