Asiakas- ja kilpailija-analyysi elektroniikkaromun kierrätyksessä
Karjalainen, Jyrki (2018)
Karjalainen, Jyrki
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291678
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli asiakas- ja kilpailija-analyysin laatiminen Tapojärvi Oy:lle. Asiakasanalyysissä pyrittiin löytämään potentiaalisia asiakkaita sähkö- ja elektroniikkaromusta saataville metallikonsentraateille sekä selvittää Tapojärvi Oy:lle alalla toimivat kilpailijat kotimaassa ja Euroopassa. Asiakasanalyysi toteutettiin sähköpostikyselyllä ja kilpailija-analyysi toteutettiin julkisen tietolähteiden perusteella.
Työssä käsiteltiin taustaa kierrätyksestä, business intelligencestä ja kyselyn luomisesta. Lisäksi käytiin läpi kyselyn tekeminen ja kilpailijoiden tietoja, sekä käsiteltiin kyselyn tulokset ja pohdittiin kilpailijoiden tietoihin perustuen, ketkä olivat merkittävimpiä kilpailijoita.
Sähköpostikysely lähetettiin 80 yritykselle ympäri Eurooppaa. Kyseiset yritykset käyttävät omissa tuotteissaan eri arvometalleja jollakin tavalla. Jotta vastauksia saataisiin mahdollisimman paljon, lähetettiin sähköpostikyselystä muistutus kyseisille yrityksille useamman kerran. Kilpailija-analyysiin valittiin jo alalla toimivia yrityksiä, joista löytyi julkista tietoa.
Analyysin johtopäätöksenä voidaan todeta, että mahdollisia kilpailijoita löytyy sekä Suomesta että muualta Euroopasta. Asiakasanalyysin tuloksena löytyi kuusi yritystä, jotka olivat kiinnostuneita ostamaan opinnäytetyön toimeksiantajan tuotteita. Kilpailija-analyysin perusteella löydettiin kaksi selkeää kilpailijaa ja kaksi varteenotettavaa kilpailijaa Suomesta. Toimeksiantaja hyödyntää opinnäytetyön tuloksia, muun muassa metallikonsentraattien markkina-arvoa, tehdessään kannattavuustarkastelua tuotantolaitoksen toteuttamiseksi.
Työssä käsiteltiin taustaa kierrätyksestä, business intelligencestä ja kyselyn luomisesta. Lisäksi käytiin läpi kyselyn tekeminen ja kilpailijoiden tietoja, sekä käsiteltiin kyselyn tulokset ja pohdittiin kilpailijoiden tietoihin perustuen, ketkä olivat merkittävimpiä kilpailijoita.
Sähköpostikysely lähetettiin 80 yritykselle ympäri Eurooppaa. Kyseiset yritykset käyttävät omissa tuotteissaan eri arvometalleja jollakin tavalla. Jotta vastauksia saataisiin mahdollisimman paljon, lähetettiin sähköpostikyselystä muistutus kyseisille yrityksille useamman kerran. Kilpailija-analyysiin valittiin jo alalla toimivia yrityksiä, joista löytyi julkista tietoa.
Analyysin johtopäätöksenä voidaan todeta, että mahdollisia kilpailijoita löytyy sekä Suomesta että muualta Euroopasta. Asiakasanalyysin tuloksena löytyi kuusi yritystä, jotka olivat kiinnostuneita ostamaan opinnäytetyön toimeksiantajan tuotteita. Kilpailija-analyysin perusteella löydettiin kaksi selkeää kilpailijaa ja kaksi varteenotettavaa kilpailijaa Suomesta. Toimeksiantaja hyödyntää opinnäytetyön tuloksia, muun muassa metallikonsentraattien markkina-arvoa, tehdessään kannattavuustarkastelua tuotantolaitoksen toteuttamiseksi.