Vuokrahenkilöstön viestintätyytyväisyys
Haapaniemi, Emmi (2019)
Haapaniemi, Emmi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n vuokrahenkilöstön viestintätyytyväisyyttä. Tutkimuksessa selvitettiin viestinnän haasteita ja onnistumisia, joita on esiintynyt vuokrahenkilöstön ja Yritys X:n toimihenkilöiden välillä. Lisäksi kartoitettiin vuokrahenkilöstön omia kokemuksia ja mielipiteitä. Aihe on ajankohtainen, sillä vastaavaa kyselyä ei ole aikaisemmin tehty Yritys X:n vuokratyöntekijöille.
Tutkimuksen kohteena olivat hotelli-, ravintola- ja catering-alan aktiivisesti työtä tekevät vuokratyöntekijät. Kyselyyn vastasi 559 vuokratyöntekijästä 108. Tiedonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu kysely käyttäen lomaketta, joka sisälsi avoimia sekä monivalintakysymyksiä. Tutkimuksen edessä löydettiin kehityskohtia, joista on laadittu kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Tutkimuskysely toteutettiin 11.–31.10.2018.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta eri luvusta. Nämä luvut käsittelevät viestintää sekä henkilöstövuokrausta. Teoriataustan pohjalta ja toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaan rakennettiin tutkimuksen kyselylomake. Viitekehys toimi tulosten analysoinnin ja tehtyjen johtopäätöksien tukena. Tutkimuksen kyselyyn saatiin tarpeeksi vastauksia, jolloin tutkimusta ja tuloksia voidaan pitää luotettavina.
Tutkimuksen myötä huomattiin, että vuokrahenkilöstö on suurimmilta osin tyytyväinen viestintään. Kyselyyn osallistui eri-ikäisiä ja -taustaisia vuokratyöntekijöitä, mikä on saattanut tuoda vaihtelua vastauksiin. Enimmäkseen vastaukset olivat kuitenkin yhteneviä. Kyselyn tuloksena osa vuokratyöntekijöistä kaipaa lisää olennaista tietoa. Onnistuneeksi koettiin kuitenkin se, että vuokratyöntekijät tavoittavat toimihenkilöt ja ovat ottaneet ekstranet-järjestelmän käyttöönsä ainakin osittain. Tutkimuksen tulosten pohjalta on voitu muodostaa kehittämisehdotuksia muun muassa toimihenkilöiden viestintäkäytäntöihin ja ekstranet-sovellukseen liittyen.
Tutkimuksen kohteena olivat hotelli-, ravintola- ja catering-alan aktiivisesti työtä tekevät vuokratyöntekijät. Kyselyyn vastasi 559 vuokratyöntekijästä 108. Tiedonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu kysely käyttäen lomaketta, joka sisälsi avoimia sekä monivalintakysymyksiä. Tutkimuksen edessä löydettiin kehityskohtia, joista on laadittu kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Tutkimuskysely toteutettiin 11.–31.10.2018.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta eri luvusta. Nämä luvut käsittelevät viestintää sekä henkilöstövuokrausta. Teoriataustan pohjalta ja toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaan rakennettiin tutkimuksen kyselylomake. Viitekehys toimi tulosten analysoinnin ja tehtyjen johtopäätöksien tukena. Tutkimuksen kyselyyn saatiin tarpeeksi vastauksia, jolloin tutkimusta ja tuloksia voidaan pitää luotettavina.
Tutkimuksen myötä huomattiin, että vuokrahenkilöstö on suurimmilta osin tyytyväinen viestintään. Kyselyyn osallistui eri-ikäisiä ja -taustaisia vuokratyöntekijöitä, mikä on saattanut tuoda vaihtelua vastauksiin. Enimmäkseen vastaukset olivat kuitenkin yhteneviä. Kyselyn tuloksena osa vuokratyöntekijöistä kaipaa lisää olennaista tietoa. Onnistuneeksi koettiin kuitenkin se, että vuokratyöntekijät tavoittavat toimihenkilöt ja ovat ottaneet ekstranet-järjestelmän käyttöönsä ainakin osittain. Tutkimuksen tulosten pohjalta on voitu muodostaa kehittämisehdotuksia muun muassa toimihenkilöiden viestintäkäytäntöihin ja ekstranet-sovellukseen liittyen.