Kyselytutkimus Mothers in Business MiB ry:n jäsenviestinnän kehittämiseksi
Aminoff, Riikka (2019)
Aminoff, Riikka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291659
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan urasuuntautuneiden äitien yhdistyksen Mothers in Business MiB ry:n jäsenviestintää. Tarkoituksena tällä tutkimuksella on ollut löytää jäsenviestinnän kehityskohteet sekä havainnoida sen pääkohderyhmät, -viestintäkanavat ja toivotut sisällöt. Tutkimusaineisto kerättiin jäsenkyselyn avulla.
Teoreettisena pohjana opinnäytetyössä on käsitelty yhteisöviestintää. Lisäksi yhteisöviestintä käsitteenä, sen toiminnot, tavoitteet ja kehittäminen käydään läpi. Strateginen viestintä on opinnäytetyön jatkotoimenpide, ja se tiedostetaan jo työtä tehdessä, joten myös se käydään teoreettisella tasolla läpi. Elisa Juholinin viestinnän suunnittelun kehikkoa on käytetty apuna yleisemmän tason hahmottelussa.
Opinnäytetyön keskiössä on Mothers in Business MiB ry, jonka toiminta käydään läpi yleisesti. Yhdistys on tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Viestintä hoidetaan yhdistyksessä pääosin vapaaehtoistoimin, koska yhdistyksen toiminta perustuu aktiivitoiminnalle. Hieman yli 4 000 jäsenen asiat hoidetaan enimmäkseen vapaaehtoisvetoisesti. Ohjeistus viestintään on määritelty Viestinnän käsikirjassa.
Yhdistyksen esittelyn jälkeen käydään läpi tutkimussuunnitelma, tutkimusmenetelmät ja toteutus. Opinnäytetyö on kvantitatiivisena tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin jäsenkyselystä, joka toteutettiin Webropol-verkkokyselyohjelman kautta elo-syyskuussa 2018. Kaikki jäsenet (noin 4000 henkilöä) saivat kutsun vastata kyselyyn. Vastauksia tuli yhteensä 834 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittavat, että jäsenviestintä on hajaantunutta. Pääkohderyhminä jäsenkyselyssä nousi esille kaksi ryhmää; työssäkäyvät ja perhevapailla olevat äidit. Näistä työssäkäyvien osuus oli yli tuplasti suurempi kuin perhevapailla olevien. Jäsenviestinnän kanava- tai sisältötoiveissa ei ollut suurta ero, vaikka korrelaatiokerroinlaskussa saatiin esille mainittavia tuloksia. Tutkimuksessa nousi esille sähköpostiviestinnän ja paikalliskohtaisten Facebook-ryhmien tärkeä osuus jäsenviestinnän toimimisessa.
Jatkossa Mothers in Business MiB ry:n jäsenviestintää tulee kehittää strategisemmaksi. Sen tulee olla kohdistetumpaa ja kanavakohtaista. Viestintästrategian synnyttyä jäsenviestinnän mittaaminen pitäisi olla helpompaa.
Teoreettisena pohjana opinnäytetyössä on käsitelty yhteisöviestintää. Lisäksi yhteisöviestintä käsitteenä, sen toiminnot, tavoitteet ja kehittäminen käydään läpi. Strateginen viestintä on opinnäytetyön jatkotoimenpide, ja se tiedostetaan jo työtä tehdessä, joten myös se käydään teoreettisella tasolla läpi. Elisa Juholinin viestinnän suunnittelun kehikkoa on käytetty apuna yleisemmän tason hahmottelussa.
Opinnäytetyön keskiössä on Mothers in Business MiB ry, jonka toiminta käydään läpi yleisesti. Yhdistys on tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Viestintä hoidetaan yhdistyksessä pääosin vapaaehtoistoimin, koska yhdistyksen toiminta perustuu aktiivitoiminnalle. Hieman yli 4 000 jäsenen asiat hoidetaan enimmäkseen vapaaehtoisvetoisesti. Ohjeistus viestintään on määritelty Viestinnän käsikirjassa.
Yhdistyksen esittelyn jälkeen käydään läpi tutkimussuunnitelma, tutkimusmenetelmät ja toteutus. Opinnäytetyö on kvantitatiivisena tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin jäsenkyselystä, joka toteutettiin Webropol-verkkokyselyohjelman kautta elo-syyskuussa 2018. Kaikki jäsenet (noin 4000 henkilöä) saivat kutsun vastata kyselyyn. Vastauksia tuli yhteensä 834 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittavat, että jäsenviestintä on hajaantunutta. Pääkohderyhminä jäsenkyselyssä nousi esille kaksi ryhmää; työssäkäyvät ja perhevapailla olevat äidit. Näistä työssäkäyvien osuus oli yli tuplasti suurempi kuin perhevapailla olevien. Jäsenviestinnän kanava- tai sisältötoiveissa ei ollut suurta ero, vaikka korrelaatiokerroinlaskussa saatiin esille mainittavia tuloksia. Tutkimuksessa nousi esille sähköpostiviestinnän ja paikalliskohtaisten Facebook-ryhmien tärkeä osuus jäsenviestinnän toimimisessa.
Jatkossa Mothers in Business MiB ry:n jäsenviestintää tulee kehittää strategisemmaksi. Sen tulee olla kohdistetumpaa ja kanavakohtaista. Viestintästrategian synnyttyä jäsenviestinnän mittaaminen pitäisi olla helpompaa.