"Se tuli puskista" Nuorten kokemuksia vanhempien eron vaikutuksista lasten arkeen
Immonen, Kaisa (2019)
Immonen, Kaisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291657
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia siitä, kuinka vanhempien ero on vaikuttanut lapsen arkeen. Tutkimusongelmat olivat vanhempien eron vaikutukset asumisjärjestelyihin, vaikutukset sosiaalisiin suhteisiin, vaikutukset koulunkäyntiin ja vapaa-aikaan sekä vanhempien eron hyvät ja huonot puolet.
Työ on laadullinen opinnäytetyö, jossa aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua. Kohderyhmänä olivat 18–20-vuotiaat lukion 3.–4. vuoden opiskelijat kahdessa lukiossa.
Suurin vanhempien eron aiheuttama muutos oli mahdollinen muuttaminen. Samalla oli vaihtunut myös päiväkoti tai koulu ja kaverit. Lapsen elämän kannalta merkittävin muutos sosiaalisissa suhteissa oli etääntyminen toisesta vanhemmasta, yleensä isästä. Vanhojen kavereiden jääminen ja uusien kavereiden saaminen on myös ollut merkittävä muutos lapsen elämässä. Kouluun ja vapaa-aikaan vanhempien erolla ei ollut suurempia vaikutuksia. Joillakin oli esim. vanhempien riitely aiheuttanut koulunkäyntiin motivaatio-ongelmia ja väsymystä. Joillain oli muuttamisen takia päättynyt entinen harrastus mutta toisaalta muuttaminen on mahdollistanut myös uusien harrastusten aloittamisen. Vanhempien eron hyvänä puolena nähtiin sosiaalisen piirin laajentuminen ja monipuolistuminen uusien kavereiden ja perheenjäsenten kautta. Vanhempien onnellisuus nähtiin myös vanhempien eron hyvänä puolena. Vanhempien riitelyn loppuminen koettiin hyvänä puolena. Vanhempien eron huonona puolena oli pidetty isästä etääntymistä ja vanhempien riitelyä sekä vuoroasuvilla kahden kodin välillä kulkemista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia siitä, kuinka vanhempien ero on vaikuttanut lapsen arkeen. Tutkimusongelmat olivat vanhempien eron vaikutukset asumisjärjestelyihin, vaikutukset sosiaalisiin suhteisiin, vaikutukset koulunkäyntiin ja vapaa-aikaan sekä vanhempien eron hyvät ja huonot puolet.
Työ on laadullinen opinnäytetyö, jossa aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua. Kohderyhmänä olivat 18–20-vuotiaat lukion 3.–4. vuoden opiskelijat kahdessa lukiossa.
Suurin vanhempien eron aiheuttama muutos oli mahdollinen muuttaminen. Samalla oli vaihtunut myös päiväkoti tai koulu ja kaverit. Lapsen elämän kannalta merkittävin muutos sosiaalisissa suhteissa oli etääntyminen toisesta vanhemmasta, yleensä isästä. Vanhojen kavereiden jääminen ja uusien kavereiden saaminen on myös ollut merkittävä muutos lapsen elämässä. Kouluun ja vapaa-aikaan vanhempien erolla ei ollut suurempia vaikutuksia. Joillakin oli esim. vanhempien riitely aiheuttanut koulunkäyntiin motivaatio-ongelmia ja väsymystä. Joillain oli muuttamisen takia päättynyt entinen harrastus mutta toisaalta muuttaminen on mahdollistanut myös uusien harrastusten aloittamisen. Vanhempien eron hyvänä puolena nähtiin sosiaalisen piirin laajentuminen ja monipuolistuminen uusien kavereiden ja perheenjäsenten kautta. Vanhempien onnellisuus nähtiin myös vanhempien eron hyvänä puolena. Vanhempien riitelyn loppuminen koettiin hyvänä puolena. Vanhempien eron huonona puolena oli pidetty isästä etääntymistä ja vanhempien riitelyä sekä vuoroasuvilla kahden kodin välillä kulkemista.