Vientikuljetusten ympäristölaskennan kehittäminen : Case: Yritys X
Räsänen, Juho (2019)
Räsänen, Juho
Lahden ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901271609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901271609
Tiivistelmä
Yritysten logistiikkakuljetuksista kotimaahan ja ulkomaille aiheutuu päästöjä ympäristöön sekä veteen. Lisääntyneet kuljetusmäärät vauhdittavat ilmastonmuutosta ja ruuhkauttavat tieväyliä maanteillä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuljetuksista aiheutuvia päästöjä ja luoda yritykselle pohja laskea päästöjä tulevaisuudessa. Työ tehtiin toimeksiantona lasialan yritykselle, ja se sai alkunsa toimeksiantajan halusta tarkastella kuljetustensa päästöjä.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena yhdelle yritykselle. Kirjallisuusselvitys tehtiin alan painettua kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä hyödyntämällä. Toinen työssä käytetty menetelmä oli havainnointi toimeksiantajan tiloissa. Työn materiaali saatiin käyttöön toimeksiantajan sekä sen huolintayrityksien tilastoista. Työ toteutettiin käyttämällä kuljetusten päästöjä laskevaa EcoTransIT World -laskuria.
Työn empiirisessä osassa on laskettu kotimaan sekä kuuden suurimman vientimaan kuljetusten päästöt tiedetyillä reiteillä. Työssä huomioitiin 80 prosenttia yrityksen vienti-kuljetuksista. Laskujen lähtöpisteenä oli yksittäinen vientikuljetus: kuinka paljon päästöjä tuottaa logistiikkaketju tehtaalta määränpäähän toimeksiantajayrityksen varastoon. Kuljetustietoina käytettiin tilastoja vuoden aikajaksolla.
Tuloksista voitiin huomata maantieliikenteen suosio kaikista kuljetuksista. Reitit kulkevat kuitenkin pitkin Euroopan tieverkon ydinkäytävää. Vaihtoehtoja reiteille ehdotettiin tarkisteltavan päästöjen pienentämiseksi. Johtopäätöksenä todettiin, että ympäristölaskenta toimii valitulla laskurilla hyvin. Lisätutkimuksia varten ehdotettiin yritykselle kuljetusten energiakatselmuksen teettämistä ja reittien tarkastelua.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena yhdelle yritykselle. Kirjallisuusselvitys tehtiin alan painettua kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä hyödyntämällä. Toinen työssä käytetty menetelmä oli havainnointi toimeksiantajan tiloissa. Työn materiaali saatiin käyttöön toimeksiantajan sekä sen huolintayrityksien tilastoista. Työ toteutettiin käyttämällä kuljetusten päästöjä laskevaa EcoTransIT World -laskuria.
Työn empiirisessä osassa on laskettu kotimaan sekä kuuden suurimman vientimaan kuljetusten päästöt tiedetyillä reiteillä. Työssä huomioitiin 80 prosenttia yrityksen vienti-kuljetuksista. Laskujen lähtöpisteenä oli yksittäinen vientikuljetus: kuinka paljon päästöjä tuottaa logistiikkaketju tehtaalta määränpäähän toimeksiantajayrityksen varastoon. Kuljetustietoina käytettiin tilastoja vuoden aikajaksolla.
Tuloksista voitiin huomata maantieliikenteen suosio kaikista kuljetuksista. Reitit kulkevat kuitenkin pitkin Euroopan tieverkon ydinkäytävää. Vaihtoehtoja reiteille ehdotettiin tarkisteltavan päästöjen pienentämiseksi. Johtopäätöksenä todettiin, että ympäristölaskenta toimii valitulla laskurilla hyvin. Lisätutkimuksia varten ehdotettiin yritykselle kuljetusten energiakatselmuksen teettämistä ja reittien tarkastelua.