Draamatarina vauvan ja vanhemman vuorovaikutuksen vahvistamiseen : Ison pupun & Pikkupupun matkassa
Laitinen, Henna (2019)
Laitinen, Henna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901261598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901261598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää menetelmä varhaisen vuorovaikutuksen ja kiinty-myssuhteen vahvistamiseen draaman keinoin. Menetelmän nimi on vauvadraama. Mene-telmän ajatuksena on laajentaa vauvoille tarjotun taidetoiminnan kenttää. Varsinaista vauvadraamaa ei Suomessa tehdä, joten sen tunnetuksi tekeminen oli myös eräs opin-näytetyöni tavoite.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta, kiintymyssuhdeteoriasta, tunnetaitojen sekä draamakasvatuksen ja leikin merkityksestä lapsen kehitykselle. Näitä tietoja tarvittiin menetelmän luomiseksi. Teoriatietoa on kerätty vauvan varhaisen vuorovaikutuksen ja sitä kautta kiintymyssuhteen tutkimiseen. Teoriaa on kerätty myös draamakasvatuksen ja leikin merkityksestä. Taustatietoa opinnäytetyölle on kerätty tietoa kirjoista, artikkeleista, haastatteluista ja pienen testiryhmän toiminnan avulla saaduista havainnoista ja pedagogisesta suunnittelusta.
Opinnäytetyössä selvitettiin vauvadraama-menetelmän käytännön toimivuutta sekä sovel-tuuko menetelmä osaksi varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen vahvistamista vanhempi-vauva-ryhmissä. Lisäksi selvitetään menetelmän soveltuvuutta käytettäväksi myös niille ammattilaisille, jotka työskentelevät neuvolassa, varhaiskasvatuksessa, tai missä tahansa työssä vauvaikäisten ja heidän vanhempiensa kanssa. Opinnäytetyössä menetelmää testattiin ensin pienen testiryhmän, ja myöhemmin Ensi- ja turvakodin päivä-ryhmä Liekun äitien ja vauvojen kanssa. Testaukseen perustuvan kehittämisen avulla luotiin käytännössä toimiva menetelmä varhaisen vuorovaikutuksen vahvistamiseen. Ai-neiston keräämiseen käytettiin havainnointia, haastatteluja ja erilaisia taiteen tuotoksia.
Opinnäytetyössä vauvadraama-menetelmä todettiin käytännössä toimivaksi. Se soveltuu toteutettavaksi vanhempien ja 0-24 kuukautisten vauvojen kanssa osana varhaisen vuo-rovaikutuksen ja kiintymyssuhteen vahvistamista ja taidekasvatusta. Menetelmä noudat-taa draamakasvatuksen määritelmää. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vauvadraama-menetelmä, josta on luotu kirjallinen materiaali Ensi- ja turvakodin työntekijöiden ja mui-den menetelmästä kiinnostuneiden käyttöön. Menetelmä soveltuu työkaluksi menetelmän ohjaajan taiteellisuudesta riippumatta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta, kiintymyssuhdeteoriasta, tunnetaitojen sekä draamakasvatuksen ja leikin merkityksestä lapsen kehitykselle. Näitä tietoja tarvittiin menetelmän luomiseksi. Teoriatietoa on kerätty vauvan varhaisen vuorovaikutuksen ja sitä kautta kiintymyssuhteen tutkimiseen. Teoriaa on kerätty myös draamakasvatuksen ja leikin merkityksestä. Taustatietoa opinnäytetyölle on kerätty tietoa kirjoista, artikkeleista, haastatteluista ja pienen testiryhmän toiminnan avulla saaduista havainnoista ja pedagogisesta suunnittelusta.
Opinnäytetyössä selvitettiin vauvadraama-menetelmän käytännön toimivuutta sekä sovel-tuuko menetelmä osaksi varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen vahvistamista vanhempi-vauva-ryhmissä. Lisäksi selvitetään menetelmän soveltuvuutta käytettäväksi myös niille ammattilaisille, jotka työskentelevät neuvolassa, varhaiskasvatuksessa, tai missä tahansa työssä vauvaikäisten ja heidän vanhempiensa kanssa. Opinnäytetyössä menetelmää testattiin ensin pienen testiryhmän, ja myöhemmin Ensi- ja turvakodin päivä-ryhmä Liekun äitien ja vauvojen kanssa. Testaukseen perustuvan kehittämisen avulla luotiin käytännössä toimiva menetelmä varhaisen vuorovaikutuksen vahvistamiseen. Ai-neiston keräämiseen käytettiin havainnointia, haastatteluja ja erilaisia taiteen tuotoksia.
Opinnäytetyössä vauvadraama-menetelmä todettiin käytännössä toimivaksi. Se soveltuu toteutettavaksi vanhempien ja 0-24 kuukautisten vauvojen kanssa osana varhaisen vuo-rovaikutuksen ja kiintymyssuhteen vahvistamista ja taidekasvatusta. Menetelmä noudat-taa draamakasvatuksen määritelmää. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vauvadraama-menetelmä, josta on luotu kirjallinen materiaali Ensi- ja turvakodin työntekijöiden ja mui-den menetelmästä kiinnostuneiden käyttöön. Menetelmä soveltuu työkaluksi menetelmän ohjaajan taiteellisuudesta riippumatta.