Merilevät kosmetiikan raaka-aineina – brändikuvan vahvistaminen Case: Algotherm
Heikkinen, Emmi (2018)
Heikkinen, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901241557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901241557
Tiivistelmä
Merilevät muodostavat uudenlaisen kosmetiikkatuotteissa käytettävän aktiivisten raaka-aineiden kategorian. Merilevistä nykyteknologian keinoin saatavat merileväuutteen ylläpitävät vaikutuksillaan ihon terveyttä ja hyvinvointia sekä kuuluvat uusiutuviin, kestävää kehitystä tukeviin ja ympäristöä säästäviin raaka-aineisiin. Tämän opinnäytetyön päätavoitteena tarkasteltiin merilevistä saatavia kosmetiikan kannalta tärkeitä bioaktiivisia yhdisteitä sekä tuotettiin raaka-ainetietoutta Algotherm-apteekkikosmetiikkasarjan maahantuojalle. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin B2B-markkinoinnin lainalaisuuksia sekä brändikuvan erottuvuuteen ja tunnettuuteen vaikuttavia tekijöitä kohdennettuna apteekkijälleenmyyjille. Opinnäytetyössä selvitettiin myös apteekkien lähtökohtia kosmetiikanmyyjinä.
Opinnäytetyön aikana toteutetun sähköisen kyselytutkimuksen myötä saatiin selville apteekkikosmetiikkamyynnissä koetut haasteet ja huomattiin kosmetiikkamyynnin olevan epämukavuusalueella puutteellisen tietopohjan takia. Tulevaisuuden tavoitteena on vahvistaa jälleenmyyjien myyntiosaamista sekä tuottaa tarvittavaa lisämateriaalia Algotherm-tuotesarjan myynnin tueksi opinnäytetyön merilevätietouden pohjalta. B2B-markkinoinnin tehostamiseksi ja brändikuvan vahvistamiseksi apteekeille voidaan tarjota lisäksi myynninedistämisen koulutusta, millä pyritään kokonaisvaltaisempaan yritysyhteistyöhön. Nykypäivän modernilta B2B-markkinoinnilta odotetaan kuluttajamarkkinointiin keskittyvien kohdeyritysten huomioimista lisäarvoa tuottavilla tekijöillä myyntiin tarjotun tuotteen rinnalle.
Opinnäytetyön aikana toteutetun sähköisen kyselytutkimuksen myötä saatiin selville apteekkikosmetiikkamyynnissä koetut haasteet ja huomattiin kosmetiikkamyynnin olevan epämukavuusalueella puutteellisen tietopohjan takia. Tulevaisuuden tavoitteena on vahvistaa jälleenmyyjien myyntiosaamista sekä tuottaa tarvittavaa lisämateriaalia Algotherm-tuotesarjan myynnin tueksi opinnäytetyön merilevätietouden pohjalta. B2B-markkinoinnin tehostamiseksi ja brändikuvan vahvistamiseksi apteekeille voidaan tarjota lisäksi myynninedistämisen koulutusta, millä pyritään kokonaisvaltaisempaan yritysyhteistyöhön. Nykypäivän modernilta B2B-markkinoinnilta odotetaan kuluttajamarkkinointiin keskittyvien kohdeyritysten huomioimista lisäarvoa tuottavilla tekijöillä myyntiin tarjotun tuotteen rinnalle.