Yläkouluikäisten nuorten hyvän unen edistäminen kouluterveydenhoitajien näkökulmasta
Nyrhilä, Eveliina; Mäkinen, Veera (2019)
Nyrhilä, Eveliina
Mäkinen, Veera
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901241553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901241553
Tiivistelmä
Suomessa yläkouluikäisten nuorten unen määrä on vähentynyt viime vuosien aikana. Nykypäivänä nuorten digitalisoituminen näkyy paljon heidän nukkumistottumuksissaan. Nuorilla, jotka nukkuvat liian vähän, on suurempi riski sairastua vanhempana moniin sairauksiin. Nuorten vähentyneen unimäärän taustalla saattaa olla esimerkiksi hormonitoiminnan muuttuminen murrosiässä tai sosiaalisten suhteiden paine valvoa myöhempään.
Opinnäytetyö toteutettiin BaltCityPrevention -hankkeeseen, yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan neljän eri yläkoulun kouluterveydenhoitajan kanssa. Tavoitteena oli tuottaa kouluterveydenhoitajille tietoa siitä, millaisia erilaisia työmenetelmiä Etelä-Pohjanmaan alueen kouluterveydenhoitajilla on nuorten hyvän unen edistämiseen. Tarkoituksena oli selvittää teemahaastattelun avulla, miten kouluterveydenhoitaja ohjaa nuorta hyvän unen edistämisessä. Opinnäytetyössä haluttiin tuoda esiin nuorten nukkumistottumuksia, hyvän unen tärkeyden ja riittävyyden huomiointia kouluterveydenhoitajan vastaanotolla sekä kouluterveydenhoitajan ohjausmenetelmiä hyvän unen edistämiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin kvalita-tiivista tutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyön tuloksena ilmeni, että suurin osa kouluterveydenhoitajista nimesi nuorten univajeen syyksi nukahtamisvaikeuden. Nukahtamiseen vaikuttaa runsas digitaalisten laitteiden käyttö. Parhaana työmenetelmänä koettiin keskustelu, mutta lisäksi kouluterveydenhoitajien apuna olivat erilaiset lomakkeet. Tutkimustuloksista ilmeni, että kouluterveydenhoitajat pitävät unesta puhumista tärkeänä, mutta keskittyvät siihen vain, jos unen saannissa tai laadussa ilmeni ongelmia. Univaikeuksien ennaltaehkäisyssä tulee kouluterveydenhoitajan puhua sekä nuorelle että vanhemmille unen vaikutuksista kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin BaltCityPrevention -hankkeeseen, yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan neljän eri yläkoulun kouluterveydenhoitajan kanssa. Tavoitteena oli tuottaa kouluterveydenhoitajille tietoa siitä, millaisia erilaisia työmenetelmiä Etelä-Pohjanmaan alueen kouluterveydenhoitajilla on nuorten hyvän unen edistämiseen. Tarkoituksena oli selvittää teemahaastattelun avulla, miten kouluterveydenhoitaja ohjaa nuorta hyvän unen edistämisessä. Opinnäytetyössä haluttiin tuoda esiin nuorten nukkumistottumuksia, hyvän unen tärkeyden ja riittävyyden huomiointia kouluterveydenhoitajan vastaanotolla sekä kouluterveydenhoitajan ohjausmenetelmiä hyvän unen edistämiseksi. Opinnäytetyössä käytettiin kvalita-tiivista tutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyön tuloksena ilmeni, että suurin osa kouluterveydenhoitajista nimesi nuorten univajeen syyksi nukahtamisvaikeuden. Nukahtamiseen vaikuttaa runsas digitaalisten laitteiden käyttö. Parhaana työmenetelmänä koettiin keskustelu, mutta lisäksi kouluterveydenhoitajien apuna olivat erilaiset lomakkeet. Tutkimustuloksista ilmeni, että kouluterveydenhoitajat pitävät unesta puhumista tärkeänä, mutta keskittyvät siihen vain, jos unen saannissa tai laadussa ilmeni ongelmia. Univaikeuksien ennaltaehkäisyssä tulee kouluterveydenhoitajan puhua sekä nuorelle että vanhemmille unen vaikutuksista kokonaisvaltaisesti.