SÄHKÖISEN PEREHDYTYSMATERIAALIN TOTEUTUS : -HYÖDYT JA TUKI HENKILÖSTÖN SITOUTTAMISEEN
Vuorenmaa, Johanna (2019)
Vuorenmaa, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901231525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901231525
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyssä selvitettiin, minkälaisena kehitteillä oleva sähköinen perehdytysaineisto koetaan kohdeyrityksen, uusien toimihenkilöiden keskuudessa. Ja miten toteutettavalla perehdytysmateriaalilla, voidaan vaikuttaa toimihenkilöiden sitoutumiseen. Sitouttamiseen liittyvät opinnäytetyön tavoitteet kiteytyivät kysymyksiin: minkälaisena työpaikkana uudet työntekijät pitivät kohdeyritystä perehdytyksen käytyään, ja miten sähköinen perehdytysmateriaali auttoi työyhteisöön mukaan pääsemisessä. Teoreettisesti, opinnäytetyössä pohdittiin myös sitoutumisen linkittymistä organisaation kykyyn, tarjota työntekijöilleen yleisemmin esim. osaamisen kehittämismahdolli-suuksia.
Koulutusesimerkkinä ja valittuna tutkimuskohteena oli uuden työntekijän perehdyttäminen hallitusti ja suunnitellusti. Kohdeyritys edustaa suurehkoa teknologiateollisuusyritystä.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa kohderyhmänä oli viimeisen kahden vuoden aikana taloon jo palkatut ja myös vanhanmallisen perehdytysprosessin läpikäyneet, sekä uudet ainoastaan sähköistetyn materiaalin kokeneet toimihenkilötyöntekijät.
Tutkimuksen mukaan, vastaajat olivat varsin tyytyväisiä uuden sähköiseen yleisperehdytysmateriaalin toimivuuteen. Positiivisena nähtiin mm. mahdollisuus palata syventämään osaamista kätevästi uudelleen, ja vapautta valita materiaalin itselle sopivampana ajankohtana. Sisältö oli kohtuullisen riittävää, ja tuotti riittävästi sisältöä omien vastuualueiden ja tavoitteiden tiedostamiseen, sekä yrityksen strategian ja yrityskulttuurin ymmärtämiseen.
Sen sijaan perehdytysmateriaali ei onnistunut toisessa tutkimuksen pääkysymyksissä, eli se ei vahvistanut työntekijöiden kokemaa yrityskuvaa ja työyhteisöön sitoutumista.
Koulutusesimerkkinä ja valittuna tutkimuskohteena oli uuden työntekijän perehdyttäminen hallitusti ja suunnitellusti. Kohdeyritys edustaa suurehkoa teknologiateollisuusyritystä.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa kohderyhmänä oli viimeisen kahden vuoden aikana taloon jo palkatut ja myös vanhanmallisen perehdytysprosessin läpikäyneet, sekä uudet ainoastaan sähköistetyn materiaalin kokeneet toimihenkilötyöntekijät.
Tutkimuksen mukaan, vastaajat olivat varsin tyytyväisiä uuden sähköiseen yleisperehdytysmateriaalin toimivuuteen. Positiivisena nähtiin mm. mahdollisuus palata syventämään osaamista kätevästi uudelleen, ja vapautta valita materiaalin itselle sopivampana ajankohtana. Sisältö oli kohtuullisen riittävää, ja tuotti riittävästi sisältöä omien vastuualueiden ja tavoitteiden tiedostamiseen, sekä yrityksen strategian ja yrityskulttuurin ymmärtämiseen.
Sen sijaan perehdytysmateriaali ei onnistunut toisessa tutkimuksen pääkysymyksissä, eli se ei vahvistanut työntekijöiden kokemaa yrityskuvaa ja työyhteisöön sitoutumista.