Ryhmäytyminen monikulttuurisessa opiskelijaryhmässä
Iso-Antila, Arto (2018)
Iso-Antila, Arto
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901231522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901231522
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käytänteitä Omnian kädentaidot ja palveluttoimialalle, helpottamaan ryhmänohjaajan ja opettajien työtä, sekä auttaa opiskelijoita selviytymään opiskeluissa, niin ammatillisesti kuin kielellisesti, sekä kehittää monikulttuurisen ryhmän ohjaajille ja opettajille apuvälineitä, jotta opiskelijan oppimista voidaan tukea.
Tavoitteena oli kyselyn perusteella selvittää monikulttuurisen opiskelijaryhmän ryhmäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kyselyn tuloksia käytettiin toiminnan sekä opettajan ja opiskelijan apuvälineiden kehittämiseen. Selvitys tehtiin Espoon koulutuskuntayhtymän Omnian kädentaidot ja palvelut toimialalle ja sen maahanmuuttajakokkiryhmän koulutuksen kehittämiseksi.
Selvityksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin sosiaalipsykologian teorioita ihmisten ryhmäytymisestä, ja pienryhmien muodostumiseen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi työn teoreettiseen viitekehykseen kuului monikulttuurinen näkökulma, jota tarkasteltiin kulttuurin ja monikulttuurisuuden käsitteiden avulla.
Menetelmänä käytettiin laadullista kyselytukimusta ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kysely tehtiin monikulttuurisessa kokkiryhmässä kolmellekymmenelle maahanmuuttajataustaiselle opiskelijalle, joista kaksikymmentäneljä vastasi kyselyyn.
Tärkeimpänä tuloksena nousi esiin, että keskeisin ryhmäytymiseen vaikuttava tekijä oli yhteinen kieli. Pienryhmiä muodostui, kun samalta kielialueelta tulevat ihmiset ryhmäytyivät keskenään. Opiskelijoiden kulttuuritaustalla ei ollut huomattavaa vaikutusta ryhmäytymiseen.
Tutkimustulosten avulla pystyttiin tuottamaan tietoa, jonka avulla tuotettiin käytänteitä helpottamaan ryhmänohjaajan ja opettajien työtä. Tärkeimpänä huomiona nousi esiin kielitietoinen opettaminen, jossa huomioidaan, että myös aineen opetus on kielen opetusta. Kielitietoisuus tulee ottaa huomioon myös materiaalien suunnittelussa. Tästä seuraa, että aloittaville maahanmuuttajaryhmille tuotetaan yhteiset materiaalit kokkikoulutukseen. Lisäksi kielitietoinen lähtökohta tuo kaksoisopettajuuden työsaliopetukseen suomi toisen kielenä (S2) opettajien kanssa tukemaan kielen oppimista.
Tavoitteena oli kyselyn perusteella selvittää monikulttuurisen opiskelijaryhmän ryhmäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kyselyn tuloksia käytettiin toiminnan sekä opettajan ja opiskelijan apuvälineiden kehittämiseen. Selvitys tehtiin Espoon koulutuskuntayhtymän Omnian kädentaidot ja palvelut toimialalle ja sen maahanmuuttajakokkiryhmän koulutuksen kehittämiseksi.
Selvityksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin sosiaalipsykologian teorioita ihmisten ryhmäytymisestä, ja pienryhmien muodostumiseen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi työn teoreettiseen viitekehykseen kuului monikulttuurinen näkökulma, jota tarkasteltiin kulttuurin ja monikulttuurisuuden käsitteiden avulla.
Menetelmänä käytettiin laadullista kyselytukimusta ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kysely tehtiin monikulttuurisessa kokkiryhmässä kolmellekymmenelle maahanmuuttajataustaiselle opiskelijalle, joista kaksikymmentäneljä vastasi kyselyyn.
Tärkeimpänä tuloksena nousi esiin, että keskeisin ryhmäytymiseen vaikuttava tekijä oli yhteinen kieli. Pienryhmiä muodostui, kun samalta kielialueelta tulevat ihmiset ryhmäytyivät keskenään. Opiskelijoiden kulttuuritaustalla ei ollut huomattavaa vaikutusta ryhmäytymiseen.
Tutkimustulosten avulla pystyttiin tuottamaan tietoa, jonka avulla tuotettiin käytänteitä helpottamaan ryhmänohjaajan ja opettajien työtä. Tärkeimpänä huomiona nousi esiin kielitietoinen opettaminen, jossa huomioidaan, että myös aineen opetus on kielen opetusta. Kielitietoisuus tulee ottaa huomioon myös materiaalien suunnittelussa. Tästä seuraa, että aloittaville maahanmuuttajaryhmille tuotetaan yhteiset materiaalit kokkikoulutukseen. Lisäksi kielitietoinen lähtökohta tuo kaksoisopettajuuden työsaliopetukseen suomi toisen kielenä (S2) opettajien kanssa tukemaan kielen oppimista.