Tasapainotetun tuloskortin käyttökokemusten kartoitus : Osuuskauppa PeeÄssän ABC-liikennemyymälät
Salonen, Tiia; Kankkunen, Minna (2018)
Salonen, Tiia
Kankkunen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901221475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901221475
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on kartoitettu Osuuskauppa PeeÄssän ABC-liikennemyymälöiden vastuuhenkilöiden kokemuksia tuloskortin käyttöä kohtaan. Tutkimus pyrkii selvittämään yleisen mielipiteen kyseisen työvälineen käytöstä, sekä työntekijöiden taidon hyödyntää tuloskorttia päivittäisessä työskentelyssään.
Tuloskortti on kehitetty 1990-luvulla työskentelyn apuvälineeksi yritysten johdolle. Se luotiin alun perin toiminnanohjauksen suorituskykymittaristoksi, jota myöhemmin on alettu hyödyntää strategisen johtamisen välineenä. Suurimman hyödyn kyseisestä mittaristosta saa käyttäen sitä apuna yrityksen päivittäisessä toiminnan ohjauksessa.
Osana opinnäytetyötä toteutimme web-kyselyn Pohjois-Savon ABC-liikennemyymälöiden vastuuhenkilöille. Kyselyn avulla selvitimme tuloskortin käyttökokemuksia, sekä sen käyttötarkoitusta tutkittavissa toimipisteissä. Kyselyn sisältö muotoiltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, jotta se tuottaisi tuloksista saadulla informaatiolla mahdollisimman suuren hyödyn toimeksiantajalle. Kysely toteutettiin Webropol-kyselypohjalla. Linkki web-kyselyyn lähetettiin tutkimuskohteille sähköpostitse.
Kysely oli avoinna vastaajille 1.7.–26.8.2018. Vastausprosentiksi muodostui 60 %. Kyselyn vastauksia analysoitaessa selvisi suurimman osan tutkimuskohteista pitävän tuloskorttia hyödyllisenä työvälineenä heidän jokapäiväisessä työskentelyssään. Suuri osa vastaajista mielsi työvälineen auttavan heitä myös johtamisessa. Osa tutkimukseen osallistuneista ei kuitenkaan mieltänyt tuloskorttia erityisen hyödylliseksi ja käytti sitä vain tuloksen mittaukseen. Tulevaisuudessa voitaisiin miettiä, kuinka käytöstä tehtäisiin kaikille selkeämpää, jotta koko henkilöstö saataisiin sitoutettua työvälineen käyttöön.
Tuloskortti on kehitetty 1990-luvulla työskentelyn apuvälineeksi yritysten johdolle. Se luotiin alun perin toiminnanohjauksen suorituskykymittaristoksi, jota myöhemmin on alettu hyödyntää strategisen johtamisen välineenä. Suurimman hyödyn kyseisestä mittaristosta saa käyttäen sitä apuna yrityksen päivittäisessä toiminnan ohjauksessa.
Osana opinnäytetyötä toteutimme web-kyselyn Pohjois-Savon ABC-liikennemyymälöiden vastuuhenkilöille. Kyselyn avulla selvitimme tuloskortin käyttökokemuksia, sekä sen käyttötarkoitusta tutkittavissa toimipisteissä. Kyselyn sisältö muotoiltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, jotta se tuottaisi tuloksista saadulla informaatiolla mahdollisimman suuren hyödyn toimeksiantajalle. Kysely toteutettiin Webropol-kyselypohjalla. Linkki web-kyselyyn lähetettiin tutkimuskohteille sähköpostitse.
Kysely oli avoinna vastaajille 1.7.–26.8.2018. Vastausprosentiksi muodostui 60 %. Kyselyn vastauksia analysoitaessa selvisi suurimman osan tutkimuskohteista pitävän tuloskorttia hyödyllisenä työvälineenä heidän jokapäiväisessä työskentelyssään. Suuri osa vastaajista mielsi työvälineen auttavan heitä myös johtamisessa. Osa tutkimukseen osallistuneista ei kuitenkaan mieltänyt tuloskorttia erityisen hyödylliseksi ja käytti sitä vain tuloksen mittaukseen. Tulevaisuudessa voitaisiin miettiä, kuinka käytöstä tehtäisiin kaikille selkeämpää, jotta koko henkilöstö saataisiin sitoutettua työvälineen käyttöön.