Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lasten laaja-alaisen osaamisen tukemisesta
Ohra-aho, Iiris; Numminen, Emmi (2019)
Ohra-aho, Iiris
Numminen, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901201430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901201430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten lasten laaja-alaista osaamista tuetaan varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli saada selville, miten Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden toiminnalle asettamat tavoitteet toteutuivat Espoon varhaiskasvatuksessa sekä herätellä varhaiskasvattajia pohtimaan ja arvioimaan pedagogisen toiminnan laatua. Opinnäytetyön tietopohja muodostui varhaiskasvatuksesta, valtakunnallisista Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista ja laaja-alaisesta osaamisesta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää varhaiskasvatuksen opettajaa Espoon suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien omia näkemyksiä aiheesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjautuvalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Espoon varhaiskasvatus kohtaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden toiminnalle asettamat tavoitteet pääsääntöisesti hyvin. Laajaalaisen osaamisen termi itsessään oli monille haastateltaville hankala määritellä, vaikka toiminta kohtaisikin sen tavoitteet.
Kehittämistarvetta tunnistettiin lasten monilukutaidon ja tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisessa. Lisäksi lasten kanssa toteutettavaa pedagogista dokumentointia koettiin hyödynnettävän liian vähän. Tulosten analysoinnin jälkeen havaittiin, että varhaiskasvatuksen opettajille tunnistamattomaksi jäivät kehittämistarpeet mm. lasten turvataitojen sekä kulttuurisen osaamisen tukemisessa. Lasten vaikuttamismahdollisuuksissa toiminnan suunnitteluun ja arviointiin ilmeni jonkin verran eroja.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää varhaiskasvatuksen opettajaa Espoon suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien omia näkemyksiä aiheesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjautuvalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Espoon varhaiskasvatus kohtaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden toiminnalle asettamat tavoitteet pääsääntöisesti hyvin. Laajaalaisen osaamisen termi itsessään oli monille haastateltaville hankala määritellä, vaikka toiminta kohtaisikin sen tavoitteet.
Kehittämistarvetta tunnistettiin lasten monilukutaidon ja tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisessa. Lisäksi lasten kanssa toteutettavaa pedagogista dokumentointia koettiin hyödynnettävän liian vähän. Tulosten analysoinnin jälkeen havaittiin, että varhaiskasvatuksen opettajille tunnistamattomaksi jäivät kehittämistarpeet mm. lasten turvataitojen sekä kulttuurisen osaamisen tukemisessa. Lasten vaikuttamismahdollisuuksissa toiminnan suunnitteluun ja arviointiin ilmeni jonkin verran eroja.