Ensimmäinen vapaaehtoistyömatka – haasteet ja mahdollisuudet
Tarvus, Timo (2018)
Tarvus, Timo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901191416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901191416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla vastaus tutkimusongelmaan: Minkälaiset tekijät saattavat rajoittaa ensimmäiselle vapaaehtoistyömatkalle suunnittelevien ihmisten lähtemistä nyt tai lähitulevaisuudessa ja myös, minkälaisia tekijöitä ihmiset pitävät vaikuttavina sille, jotta he päättäisivät valita projektikohteen. Alaongelmina tarkasteltiin, että onko vapaaehtoistyömatkailu kiinnostavampaa eri sukupuolten välillä, onko vastaajien kesken ikäryhmissä hajontaa sekä kuinka isot kotitaloudet ovat kiinnostuneita lähtemään vapaaehtoistyömatkalle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomen Ekomatkaajat Oy:lle ja kyselytutkimuksen kyselylomake muovautui toimeksiantajayrityksen tarpeiden mukaisesti.
Tietoperusta perustui eri internetistä saatuihin lähteisiin ja muutamaan opinnäytetyöhön, jotka ovat tehty myös koskien vastuullista matkailua ja vapaaehtoistyömatkailua. Kyselytutkimuksen tuloksien tarkoitus oli tuottaa Suomen Ekomatkaajat Oy:lle kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys pystyy kohdentamaan markkinointiaan paremmin sekä informatiivisemmin ja luomaan parempia palvelukuvauksia valikoimissa oleville matkakohteilleen. Kyselytutkimuksen tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja se toteutettiin etänä Webropol -työkalun avulla, koska näiden avulla oli mahdollista saada mahdollisimman laaja vastaajajoukko lyhyessä ajassa. Kysely jaettiin Suomen Ekomatkaajat Oy:n sosiaalisen median kanavissa ja myös molempien, tämän työn kirjoittajan sekä toimeksiantajayrityksen omistajan, Maria Ojajärven henkilökohtaisissa kanavissa. Kyselytutkimuksesta selvisi, että naiset olivat ylivoimaisesti isoin vastaajaryhmä sukupuolten osalta ja huomattavasti eniten vastaajia oli 24-54-ikähaarukassa. Vastaajista melkein kaikki olivat myös joko yksineläviä tai kahden hengen kotitaloudessa eläviä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kyselytutkimus vastasi varsinaiseen päätutkimusongelmaan. Suurin osa vastaajista piti rajoitteena omaa taloudellista tilannetta ensimmäiselle vapaaehtoistyömatkalle lähtemiselle. 3 vaikuttavinta tekijää, jotka vastaajat haluaisivat ensimmäisellä vapaaehtoistyömatkallaan olevan ovat: lämmin ja aurinkoinen ilmasto kohteessa, päivittäiset ateriat kuuluisivat matkan hintaan sekä, että kohteessa pääsisi tutustumaan paikalliseen kulttuuriin ja ihmisiin.
Kyselytutkimuksen tuloksin perusteella kehitysehdotuksia toimeksiantajalle esitettiin, että matkan hinta voisi kokonaishinnan lisäksi korostaa verkkosivuilla ja sosiaalisen median markkinoinnissa myös päiväkohtaisena hintana. Yritys voisi myös näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiseksi perustaa Facebookiin suomalaisen vapaaehtoistyömatkailuyhteisön.
Tietoperusta perustui eri internetistä saatuihin lähteisiin ja muutamaan opinnäytetyöhön, jotka ovat tehty myös koskien vastuullista matkailua ja vapaaehtoistyömatkailua. Kyselytutkimuksen tuloksien tarkoitus oli tuottaa Suomen Ekomatkaajat Oy:lle kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys pystyy kohdentamaan markkinointiaan paremmin sekä informatiivisemmin ja luomaan parempia palvelukuvauksia valikoimissa oleville matkakohteilleen. Kyselytutkimuksen tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja se toteutettiin etänä Webropol -työkalun avulla, koska näiden avulla oli mahdollista saada mahdollisimman laaja vastaajajoukko lyhyessä ajassa. Kysely jaettiin Suomen Ekomatkaajat Oy:n sosiaalisen median kanavissa ja myös molempien, tämän työn kirjoittajan sekä toimeksiantajayrityksen omistajan, Maria Ojajärven henkilökohtaisissa kanavissa. Kyselytutkimuksesta selvisi, että naiset olivat ylivoimaisesti isoin vastaajaryhmä sukupuolten osalta ja huomattavasti eniten vastaajia oli 24-54-ikähaarukassa. Vastaajista melkein kaikki olivat myös joko yksineläviä tai kahden hengen kotitaloudessa eläviä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kyselytutkimus vastasi varsinaiseen päätutkimusongelmaan. Suurin osa vastaajista piti rajoitteena omaa taloudellista tilannetta ensimmäiselle vapaaehtoistyömatkalle lähtemiselle. 3 vaikuttavinta tekijää, jotka vastaajat haluaisivat ensimmäisellä vapaaehtoistyömatkallaan olevan ovat: lämmin ja aurinkoinen ilmasto kohteessa, päivittäiset ateriat kuuluisivat matkan hintaan sekä, että kohteessa pääsisi tutustumaan paikalliseen kulttuuriin ja ihmisiin.
Kyselytutkimuksen tuloksin perusteella kehitysehdotuksia toimeksiantajalle esitettiin, että matkan hinta voisi kokonaishinnan lisäksi korostaa verkkosivuilla ja sosiaalisen median markkinoinnissa myös päiväkohtaisena hintana. Yritys voisi myös näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiseksi perustaa Facebookiin suomalaisen vapaaehtoistyömatkailuyhteisön.