Vaiheittain kohti esimiesten osaamisen kehittymistä
Hyytiä, Marika (2018)
Hyytiä, Marika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901181400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901181400
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Gigantti Oy:lle. Opinnäytetyö käsittelee yrityksen myymäläesimiesten, etenkin osastopäälliköiden, osaamisen kehittämistä. Tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta ja menetelminä monimenetelmäisyyttä yhdistäen laadullisia ja määrällisiä tutkimustekniikoita. Osana opinnäytetyötä toteutettiin osaamista kartoittava kysely esimiehille esimiestaidoista. Kyselyssä esimiesten tuli arvioida omaa osaamistaan esimiestyön ja johtamisen eri osa-alueilla.
Kyselyyn vastanneiden osalta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä koko yrityksen myymäläesimiesten osaamisen tasosta liittyen seuraaviin aihealueisiin: rekrytointi ja perehdyttäminen, työsuhde- ja palkka-asiat, valmentava johtaminen, ongelmatilanteet työyhteisössä ja järjestelmäosaaminen. Eniten esimiehillä oli kyselyn mukaan puutteita järjestelmäosaamisessa. Suuri osa esimiehistä oli uuden edessä etenkin järjestelmien ja henkilöstöhallinnon osalta organisaatiouudistuksen jälkeen.
Osaamista kartoittavan kyselyn pohjalta löydettyjä kehityskohteita päätettiin lähestyä esimiehille suunnatun koulutuksen avulla. Esimiesten osaamisen tueksi järjestettiin verkossa tapahtuva Esimiesklinikka-koulutus, jonka muotoa ja toteutustapaa HR-osastolla testattiin ja yhdessä esimiesten kanssa kehitettiin paremmin palvelemaan esimiehiä arjessa. Laadullisten teemahaastatteluiden avulla kerätyn palautteen perusteella päätettiin kehittää Esimiesklinikkaa kasvokkain tapahtuvaksi koulutukseksi, jolle foorumina toimivat osastopäälliköiden aluepalaverit. Hanketta pilotoitiin vuoden 2018 aikana. Myös muita kehittämistoimenpiteitä tehtiin opinnäytetyön aikana, kuten järjestettiin varhaisen puuttumisen valmennus osalle esimiehistä, uudistettiin esimieskoulutusten sisältöä sekä suunniteltiin uudelle esimiehelle suunnattua koulutus- ja perehdytysmateriaalia sisäiseen verkkoon.
Raportin lopussa pohditaan toimenpiteitä, jotka auttavat kouluttamaan esimiehiä ja lisäämään heidän osaamistaan sekä osallistamaan heitä kehittämiseen myös jatkossa. Tällaisia toimenpiteitä voisivat olla verkkokoulutusalustojen, johtamisen erikoistutkinnon, esimiesbarometrin ja esimiesmateriaalien hyödyntäminen ja jatkokehittäminen.
Kyselyyn vastanneiden osalta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä koko yrityksen myymäläesimiesten osaamisen tasosta liittyen seuraaviin aihealueisiin: rekrytointi ja perehdyttäminen, työsuhde- ja palkka-asiat, valmentava johtaminen, ongelmatilanteet työyhteisössä ja järjestelmäosaaminen. Eniten esimiehillä oli kyselyn mukaan puutteita järjestelmäosaamisessa. Suuri osa esimiehistä oli uuden edessä etenkin järjestelmien ja henkilöstöhallinnon osalta organisaatiouudistuksen jälkeen.
Osaamista kartoittavan kyselyn pohjalta löydettyjä kehityskohteita päätettiin lähestyä esimiehille suunnatun koulutuksen avulla. Esimiesten osaamisen tueksi järjestettiin verkossa tapahtuva Esimiesklinikka-koulutus, jonka muotoa ja toteutustapaa HR-osastolla testattiin ja yhdessä esimiesten kanssa kehitettiin paremmin palvelemaan esimiehiä arjessa. Laadullisten teemahaastatteluiden avulla kerätyn palautteen perusteella päätettiin kehittää Esimiesklinikkaa kasvokkain tapahtuvaksi koulutukseksi, jolle foorumina toimivat osastopäälliköiden aluepalaverit. Hanketta pilotoitiin vuoden 2018 aikana. Myös muita kehittämistoimenpiteitä tehtiin opinnäytetyön aikana, kuten järjestettiin varhaisen puuttumisen valmennus osalle esimiehistä, uudistettiin esimieskoulutusten sisältöä sekä suunniteltiin uudelle esimiehelle suunnattua koulutus- ja perehdytysmateriaalia sisäiseen verkkoon.
Raportin lopussa pohditaan toimenpiteitä, jotka auttavat kouluttamaan esimiehiä ja lisäämään heidän osaamistaan sekä osallistamaan heitä kehittämiseen myös jatkossa. Tällaisia toimenpiteitä voisivat olla verkkokoulutusalustojen, johtamisen erikoistutkinnon, esimiesbarometrin ja esimiesmateriaalien hyödyntäminen ja jatkokehittäminen.