Moniammatillinen työyhteisö työntekijöiden silmin
Huotari, Anu (2019)
Huotari, Anu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901181375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901181375
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia työntekijöillä on työskentelystä moniammatillisessa työyhteisössä ja millaista tukea työntekijät tarvitsevat työskentelyyn moniammatillisessa työyhteisössä. Opinnäytetyössä koottiin tietoa toimeksiantajalle työyhteisön nykytilasta työntekijöiden sanoittamana työyhteisön ja moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi tueksi.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta työntekijää työyhteisöstä. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista ilmenee, että parhaiten työntekijät tunsivat toistensa työn ammattinimikkeiden perusteella. Organisaatiorajat näkyivät osittain yleisessä tiedonkulussa. Asiakastyö arvioitiin sujuvaksi, ja moniammatillinen yhteistyö koettiin hyvänä sekä hyödyllisenä omalle työlle. Työparityöskentelyssä tärkeäksi arvioitiin yhteistä keskustelua sekä työntekijöiden ammatillisuutta ja yhteistyökykyä. Hyvä työilmapiiri todettiin tärkeäksi sekä yhteisön toimimisen että asiakkaalle välittyvän tunnelman kannalta. Tärkeimpänä tuen muotona pidettiin vertaistukea. Moniammatillisen yhteistyön koettiin kehittävän omaa asiantuntemusta.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta työntekijää työyhteisöstä. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista ilmenee, että parhaiten työntekijät tunsivat toistensa työn ammattinimikkeiden perusteella. Organisaatiorajat näkyivät osittain yleisessä tiedonkulussa. Asiakastyö arvioitiin sujuvaksi, ja moniammatillinen yhteistyö koettiin hyvänä sekä hyödyllisenä omalle työlle. Työparityöskentelyssä tärkeäksi arvioitiin yhteistä keskustelua sekä työntekijöiden ammatillisuutta ja yhteistyökykyä. Hyvä työilmapiiri todettiin tärkeäksi sekä yhteisön toimimisen että asiakkaalle välittyvän tunnelman kannalta. Tärkeimpänä tuen muotona pidettiin vertaistukea. Moniammatillisen yhteistyön koettiin kehittävän omaa asiantuntemusta.