Ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemukset opiskeluterveydenhuollosta
Harjunmaa, Liisa; Tirkkonen, Sofia (2019)
Harjunmaa, Liisa
Tirkkonen, Sofia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171370
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskeluterveydenhuollosta Raumalla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijoiden kokemuksista opiskeluterveydenhuollossa sen kehittämiseksi. Tutkimuksella haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisia kokemuksia opiskelijoilla on opiskeluterveydenhuollosta ja ovatko he tyytyväisiä opiskeluterveydenhuollon palveluihin sekä mitä kehitysideoita opiskelijat ovat havainneet Rauman opiskeluterveydenhuollossa? Aihe rajattiin keskittymään opiskeluterveydenhuoltoon kuuluviin terveystarkastuksiin ja terveysneuvontaan. Tutkimuksen tilaajana oli Rauman perhekeskus, joka vastaa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon järjestämisestä Raumalla.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jota varten laadittiin sähköinen kyselylomake E-lomake -ohjelman avulla. Kyselyn laadinnassa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää tietokirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia. Kysely oli puolistrukturoitu, sillä se sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Satakunnan ammattikorkeakoulun Rauman toimipisteen päivätoteutuksena opiskelevat tutkinto-opiskelijat, joista valittiin satunnaisotannalla opiskelijat (N=322), joille kysely lähetettiin henkilökohtaiseen opiskelijasähköpostiin. Saadut vastaukset tallentuivat E-lomake -ohjelmaan, josta tiedot siirrettiin Tixel-tilastointiohjelmaan. Tixel-ohjelman avulla muodostettiin taulukoita ja kuvioita havainnollistamaan tuloksia.
Kyselyyn vastasi 13 % kyselyn saaneista (n=42). Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opiskelijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamiinsa opiskeluterveydenhuollon palveluihin. Lisäksi lähes kaikki opiskelijat olivat saaneet tarpeeksi tietoa opiskeluterveydenhuollosta yleisesti. Terveydenhoitajan vastaanotolla tehtyihin tutkimuksiin/toimenpiteisiin ja annettuun terveysneuvontaan oltiin keskimäärin tyytyväisiä, kaikkia kyselyssä esitettyjä tutkimuksia ja terveysneuvonnan aiheita ei kuitenkaan vastaanotolla käsitelty. Kehittämisehdotuksissa kannatusta saivat fysioterapeutin ja psykologin vastaanoton saatavuus, jota yli puolet vastaajista toivoivat. Lisäksi sähköinen ajanvarausjärjestelmä oli toiveena lähes puolella vastaajista.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jota varten laadittiin sähköinen kyselylomake E-lomake -ohjelman avulla. Kyselyn laadinnassa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää tietokirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia. Kysely oli puolistrukturoitu, sillä se sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Satakunnan ammattikorkeakoulun Rauman toimipisteen päivätoteutuksena opiskelevat tutkinto-opiskelijat, joista valittiin satunnaisotannalla opiskelijat (N=322), joille kysely lähetettiin henkilökohtaiseen opiskelijasähköpostiin. Saadut vastaukset tallentuivat E-lomake -ohjelmaan, josta tiedot siirrettiin Tixel-tilastointiohjelmaan. Tixel-ohjelman avulla muodostettiin taulukoita ja kuvioita havainnollistamaan tuloksia.
Kyselyyn vastasi 13 % kyselyn saaneista (n=42). Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opiskelijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamiinsa opiskeluterveydenhuollon palveluihin. Lisäksi lähes kaikki opiskelijat olivat saaneet tarpeeksi tietoa opiskeluterveydenhuollosta yleisesti. Terveydenhoitajan vastaanotolla tehtyihin tutkimuksiin/toimenpiteisiin ja annettuun terveysneuvontaan oltiin keskimäärin tyytyväisiä, kaikkia kyselyssä esitettyjä tutkimuksia ja terveysneuvonnan aiheita ei kuitenkaan vastaanotolla käsitelty. Kehittämisehdotuksissa kannatusta saivat fysioterapeutin ja psykologin vastaanoton saatavuus, jota yli puolet vastaajista toivoivat. Lisäksi sähköinen ajanvarausjärjestelmä oli toiveena lähes puolella vastaajista.