"Vähemmän on enemmän" : Asiakasnäkökulmia lapsi- ja perhepalvelujen kehittämisestä Etelä-Karjalassa
Kyröläinen, Tiina; Luostarinen, Katri; Riikonen, Kaisa (2019)
Kyröläinen, Tiina
Luostarinen, Katri
Riikonen, Kaisa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata lapsiperheiden kokemuksia lapsi- ja perhepalveluista sekä heidän näkemyksiä niiden kehittämisestä Etelä- Karjalassa. Lisäksi tarkoitus oli esittää kehittämisideoita alueen lapsi- ja perhepalveluiden parantamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää lapsi- ja perhepalveluita Etelä- Karjalassa.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston saimme Etelä-Karjalan Lapsi ja perhepalveluiden muutosohjelma (LAPE) -hankkeelta. LAPE -hanke toteutti asukaskyselyn yhdessä NHG (Nordic Healthcare Group Oy) kanssa. Kyselyyn vastasi Etelä-Karjalasta 659 asukasta. Analysoimme kyselyn 11 avoimen kysymyksen vastausta induktiivisella sisällön analyysillä. Tutkimuskysymyksemme olivat: 1) Minkälaisia kokemuksia perheillä on käyttämistään palveluista ja millaisia palveluja toivotaan lisää? 2) Millainen on yhteistyön ja tiedonkulun merkitys palveluprosesseissa perheiden näkökulmasta? 3) Miten perheet kokevat lapsi- ja perhelähtöisyyden huomioimisen toimintakulttuurissa ja palvelujen kehittämisessä?
Tuloksissa esitetään asukkaiden kokemukset ja kehittämisideat lapsi- ja perhe-palveluista, kuinka tiedonkulku ja yhteistyö heidän kokemanaan toimii ja näkyykö vastaajien mielestä perhelähtöisyys palveluissa. Kuluvan hallituskauden tavoitteena on lasten, nuorten sekä perheiden hyvinvoinnin ja omien voimavarojen vahvistaminen ja tulosten pohjalta nouseekin esiin, kuinka asiakkaiden omaa osallisuutta tulee lisätä ja miten vastata palvelutarpeen moninaistumisen ja maakunta- ja sote-uudistuksen tuomaan palvelurakenteiden muutokseen. Kehittämisideoina nousivat palvelujen kehittämisen seuranta yksittäisen palvelun toimivuudesta ja vaikuttavuudesta, asiakkaan osallistamisen lisääminen kehitystyössä ja ammattilaisten yhteistyön kehittäminen.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston saimme Etelä-Karjalan Lapsi ja perhepalveluiden muutosohjelma (LAPE) -hankkeelta. LAPE -hanke toteutti asukaskyselyn yhdessä NHG (Nordic Healthcare Group Oy) kanssa. Kyselyyn vastasi Etelä-Karjalasta 659 asukasta. Analysoimme kyselyn 11 avoimen kysymyksen vastausta induktiivisella sisällön analyysillä. Tutkimuskysymyksemme olivat: 1) Minkälaisia kokemuksia perheillä on käyttämistään palveluista ja millaisia palveluja toivotaan lisää? 2) Millainen on yhteistyön ja tiedonkulun merkitys palveluprosesseissa perheiden näkökulmasta? 3) Miten perheet kokevat lapsi- ja perhelähtöisyyden huomioimisen toimintakulttuurissa ja palvelujen kehittämisessä?
Tuloksissa esitetään asukkaiden kokemukset ja kehittämisideat lapsi- ja perhe-palveluista, kuinka tiedonkulku ja yhteistyö heidän kokemanaan toimii ja näkyykö vastaajien mielestä perhelähtöisyys palveluissa. Kuluvan hallituskauden tavoitteena on lasten, nuorten sekä perheiden hyvinvoinnin ja omien voimavarojen vahvistaminen ja tulosten pohjalta nouseekin esiin, kuinka asiakkaiden omaa osallisuutta tulee lisätä ja miten vastata palvelutarpeen moninaistumisen ja maakunta- ja sote-uudistuksen tuomaan palvelurakenteiden muutokseen. Kehittämisideoina nousivat palvelujen kehittämisen seuranta yksittäisen palvelun toimivuudesta ja vaikuttavuudesta, asiakkaan osallistamisen lisääminen kehitystyössä ja ammattilaisten yhteistyön kehittäminen.